16 november, 2013

Till sängs

Jag gillar:
att gå och lägga mig obscent tidigt, bara för att få tid att umgås med en speciell bok i lugn och ro, innan jag blir så sömnig att jag tappar den på näsan (vilket har hänt).


Fun fact: 1908 varnade en artikel i The Lancet för farorna med att läsa i sängen. Det var inte bra för ögonen och det var på tok för svårt att hålla boken i en anatomiskt hälsosam position.
Några år senare, 1976, hade The Guardian en hel artikel på ämnet: How to have a comfortable read in bed. Fint att folk engagerar sig och skriver små artiklar om det här, tycker jag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag gillar att underrubriken på The Guardian- artikeln var "...avoid a restless partner for a good reading experience". Dumpa sambon för en god bok, alltså ;)

Calliope sa...

Ja, precis! :D

bloggbohemen sa...

Läsa i sängen är det bästa som finns! Även om boken ibland hamnar på näsan ... En kompis gick till psykologen för några år sedan och blev varnad för läsning i sängen. I sängen ska man bara sova och idka sexuellt umgänge. Behöver jag säga att psykologen var en frånskild man i över medelåldern? Inte för att jag har fördomar eller så ...

Calliope sa...

Hahaha! Jag har hört att det är dumt att jobba i sängen, typ ha med datorn eller en massa jobb-papper, för då kopplar man inte av tillräckligt för att kunna sova gott sen - men jag tror nog att en bok är ok. Jag somnar mycket bättre om jag får läsa lite (ok då, mycket).