13 augusti, 2013

Surkatter deluxe

En av de viktigaste delarna i mitt bibliotek - katthyllan - har denna vecka växt med två (!) omistliga titlar som jag genast uppmanar alla crazy cat ladies / men där ute att springa iväg och köpa. Två av kattvärldens starkast lysande fixstjärnor har nämligen släppt varsin bok: Grumpy Cat debuterar med A Grumpy Book och Henri le Chat Noir ger samtidigt ut sitt förstlingsverk som fått den underbara titeln The Existential Musings of an Angst-Filled Cat. Bara titeln på den senare är skäl nog att köpa.


Grumpy Cat behöver knappast någon närmare presentation - hon har ju erövrat världen redan. Jag är ett ivrigt fan och har bortsett från boken även laddat ner hennes väder-app till telefonen, plus att jag väntar på den nya kaffedrycken som är på väg ut i september: The Grumpuccino. Kan jag få nog av Grumpy Cat? Nej. (Kan jag få nog av några katter alls? Nej.)
Henri är lite mer av en doldis, till vilken jag hittade genom tips av Nene Ormes och Sara Bergmark Elfgren - stort tack för det! Henri är inte bara svartvit till färgen utan även till sinnes; hans vardag fylls på klassiskt franskt manér av filosofiska grubblerier över allt från livets mening till matskålens tomhet.


Henri blev först känd genom några fantastiska videos - har ni inte redan sett dem så är de ett måste! Dagen till ära bjuder jag på den första här nedan. Enjoy!


Inga kommentarer: