15 maj, 2013

En bok - tre betyg

Kan man ge en bok tre olika betyg? Jag får i alla fall god lust att göra det när jag läser Patricia Briggs Frost Burned, den senaste delen i serien om Mercy Thompson. Serien är en av mina fantasyfavoriter, och jag började glad i hågen läsa, men oj som det gick upp och ner under berättelsens gång. 


Det börjar bra: Mercy och Jesse är ute och reashoppar, när de råkar ut för en bilolycka. När de försöker kontakta Adam, får de varken tag på honom eller resten av varulvsflocken. Snart visar det sig att någon kidnappat hela flocken och att Mercy och Jesse står näst på tur. 

Efter den dramatiska början, saktar dock berättelsen in betydligt. Utan att spoila något kan jag säga att det blir väääääldigt mycket prat och väldigt lite action. De pratar. Och så pratar de lite till. Och planerar. Jag blir jätteotålig och väntar på att det ska bli spännande igen. Det blir det tack och lov så småningom, men berättelsen hittar tyvärr aldrig riktigt tillbaka till att vara lika bra som den var i början. Så - tre olika betyg. Första delen får guldstjärna, andra delen minusbetyg och tredje delen hamnar någonstans däremellan. 

Som bonusinfo kan sägas att den här boken för första (och troligen sista) gången någonsin fick mig att känna något för en bil (!). Jag tyckte faktiskt att det var lite sorgligt när det hände en hemsk sak med Mercys trogna VW Rabbit ... Torde säga något om Patricia Briggs förtjänster som författare när hon lyckades med det! 

1 kommentar:

Nathalie T sa...

Jag har inte läst den än vilket är ovanligt då jag brukar köpa Patricia Briggs böcker så fort de kommer ut. Skälet? Jag har inte mycket lästid då jag skriver på min magisteruppsats inom redovisning. När jag är klar ska jag fira med ett besök på SF-bokhandeln och då får P.B definitivt följa med hem.