01 mars, 2013

Thriller i Texas

Maken och jag fortsätter vårt amerikanska äventyr och var förra helgen på rodeo - helt klart en upplevelse! När vi satt där och tittade på hjulbenta cowboys som dödsföraktande hoppade upp på såväl hästar som gigantiska tjurar, tänkte jag på Tommie McCloud, huvudperson i Playing Dead av Julia Haeberlin och tillika fd rodeostjärna. "Här har Tommie säkert varit, det var säkert en typ sån där tjur som skadade henne så att hon fick sluta", tänkte jag innan mitt mer logiska jag påminde mig om att hon är en fiktiv gestalt. Händer det er också, att ni liksom glömmer bort att vissa av de där personerna man umgås med inte är gjorda av kött och blod? Jag tar det som ett tecken på att författaren i fråga har gjort ett synnerligen gott arbete.


Playing Dead börjar när Tommie (namnet till trots en kvinna), en dag strax efter sin fars död får ett brev från en för henne okänd kvinna. Dear Tommie, have you ever wondered about who you are? frågar hon. Kvinnan visar sig vara gift med en grovt kriminell man som sitter i fängelse, och hon hävdar att Tommie skulle vara deras gemensamma dotter men att hon som liten kidnappades. Det skulle kunna vara bara ett knasbrev från någon galning, men snart upptäcker Tommie oroande saker som får henne att undra om det ändå inte ligger något i alltsammans. Snart har hon lyckats trassla in sig i en både farlig och obehaglig jakt på hemligheterna i sitt och sin familjs förflutna.

Jag hittade Playing Dead efter tips hos Dark Places-Helena (har ju aldrig hänt förr, haha ...!), och gillade den helt klart! Haeberlin skriver fram en både smart, rolig och vass huvudperson som man gärna följer. Det är också jättekul att boken till stora delar utspelar sig här i Texas; familjen sägs till exempel äga mark några mil ifrån där vi bor, och det finns en massa saker man känner igen. Skojig bonus till en redan bra bok.

Frågan är väl kanske om inte miljö- och personbeskrivningen samt Haeberlins formuleringsförmåga lite grann överglänser thrillerintrigen; jag tycker den svajar en aning då och då, även om hon binder ihop det i slutet. Kanske beror det på att Playing Dead är hennes debut? Men hur som helst, en helt ok, klart läsvärd thriller som man lätt sätter i sig på en ledig helg. Den är spännande och man läser förtjust vidare för att få hänga lite till med Tommie. Ser fram emot Haeberlins nästa bok Lie Still, som kommer i juli.

Inga kommentarer: