12 mars, 2013

Fin kväll med fin trollkarl

Just nu är det väldigt mycket work och no play här, men igår tog jag ledigt en stund och gick med maken på bio och såg Oz - The Great and Powerful, Disneys nya filmatisering av L Frank Baums klassiker Trollkarlen från Oz
Jag har faktiskt aldrig läst originalboken, så jag kan inte säga så mycket om hur filmen förhåller sig till den. Jag har förstått det som att det (som vanligt) är en ganska fri tolkning. 
Men jag gillade filmen! Jättefina sagomiljöer, ungefär som Tim Burtons Alice in Wonderland-film, och rolig dialog. Och James Franco i gammaldags kläder, icke att förglömma ... Vad mer kan en flicka begära, så säg? (Ganska mycket, men vi kan spara kravlistan till en annan gång.) Det var en trevlig film, och alldeles lagom att se när man har jobbat en massa.

Det fanns till exempel små skojiga vatten-fairies som jag gillade, och så tyckte jag att de hade gjort en jättefin China Girl. Hela China Town var fint; hade inte den onda häxan slagit sönder det hade jag gärna kunnat tänka mig att bo där ... Känns ju klockrent att jag skulle bo i ett hus som såg ut som en stor tekanna, menar jag. 

Filmen har premiär 15 mars i Sverige. 



5 kommentarer:

Ingerun sa...

Jag har redan lovat mina barn fem gånger att vi skall se den. En gång för varje gång de frågat mig. :)

Calliope sa...

Åh, hoppas ni får det trevligt!

Anonym sa...

Jag är så sugen på att se den. Ska bara hitta tiden...

Mrs Book Pond sa...

Älskar Oz! Boken, originalfilmen, spinoffs. Kommer säkert älska denna också; känns lite Kalle i Chokladfabriken nästan...

Calliope sa...

Ja, finns många likheter med Kalle!