23 augusti, 2012

Spöken och engelska lantgods


I vissa avseenden är jag pinsamt lättflirtad. När det på bokhandelns nyhetsbord ligger en sprillans ny, fin pocket som både har ordet "haunting" i titeln och en tjusig dam i 1920-talsutstyrsel på omslaget, blir jag naturligtvis väldigt intresserad. När jag dessutom av baksidestexten förstår att boken handlar om en ung kvinna i London som strax efter 1:a världskriget blir anställd av en underlig man som tänker åka ut på engelska landsbygden för att dokumentera spöken - ja, vilar boken redan tryggt i min famn på väg mot kassan.


Jag hittade The Haunting of Maddy Clare av Simone St. James på Barnes & Noble och tog med mig den på bröllopsresan i hopp om lite trevlig semesterläsning, och det var exakt vad jag fick. Spöktemat till trots är det ingen skräckbok, utan en riktigt välskriven och underhållande mysrysare, som torde tillfredsställa en hel del anglofila böjelser hos läsaren, om sådana finnes (och det vet vi ju att de gör ...). Ingen livsomvälvande läsupplevelse, men en verkligt trevlig och bra semester-/avkopplingsbok!

Simone St. James har ännu en bok på gång med liknande tema. Titeln är An Inquiry Into Love and Death och den släpps i mars nästa år. Tyvärr verkar den handla om ett annat persongalleri (jag hade gärna läst mer om dem man möter i Maddy Clare-boken för jag gillade dem), men jag kommer säkert att läsa den ändå.

Simone St. James har även en hemsida att titta in på.

10 kommentarer:

Mia sa...

Får så många bra tips på utländska böcker härinne. Love it!

Mrs Calloway sa...

så läckert! oemotståndlig helt enkelt!

Lotta sa...

Den där hade jag också huggt på en gång, är lika lättflirtad. Lägger till den på önskelistan...

Lingonhjärta sa...

Hahaha! Det roliga är att du hade hörnan av boken på en bild i bloggen för ett tag sedan och jag började googla på den direkt. Är också väldigt lättflirtad gällande ordet "Haunting" och 1920-tals omslag :D

Calliope sa...

Härligt att höra att jag är i gott sällskap! Hoppas att ni också gillar boken - jag tyckte verkligen den var finfin avkopplingsläsning.

Catrin sa...

Verkar HELT underbar tycker jag!

Bokomaten sa...

Hahaha, det är så underbart att vi är så många som faller som furor för sådant här.=) HOPPAS DEN BLIR FILM! Det blir aldrig fullt i facket "spöklika 20-talsrysare". Vare sig i biosoffan eller i bokhyllan.=)

Maria sa...

Låter oemotståndligt. Hoppas den kommer i svensk översättning!

Fru E sa...

Jag förstår att du inte kunde motstå! :) Låter verkligen som en perfekt höstbok!

Marie, Skuggornas bibliotek sa...

Tack för tipset -- med den där beskrivningen fastnar jag direkt, måste kollas upp!