09 juli, 2012

You may also like ...

Det här är smart: när jag handlade cozy crime och en reseguide på vår lokala Barnes & Noble häromdagen, fick jag tillsammans med kvittot en sån här liten flärp med You may also like ...-tips.


Det är faktiskt första gången någonsin jag får en sån, åtminstone automatiskt i kassan, men varför är det ingen annan som har tänkt på att man kan göra så? Jättesmart, ju! I nätbutikerna får man det alltid, så varför inte också i den fysiska bokhandeln? Det förutsätter naturligtvis att butiken har ett tillräckligt bra datasystem för att klara av att ge rekommendationer, men så länge de har det - skitsmart! Andra butiker: härma gärna, tack!

8 kommentarer:

Louise sa...

Skitbra idé! Har inte kommit till Sverige än vad jag vet, men ser fram emot detta med spänning :)

mimmimarie sa...

Är lite mera reserverad. Som innehavare av ICA-kort får vi reklamerbjudande baserat på vad vi brukar handla. Tala om riktad reklam eller varför inte en variant på Storebror ser dig. Nu ska storebror ha koll på vad jag läser oxo?

FRIDA sa...

Hej!

Vilken fantastisk idé. Kanske något att göra business av? Du kan säkert sälja in systemet här i Sverige!

/Frida

Calliope sa...

Storebror ser ju allt ändå, så då kan han väl åtminstone få bidra med lite boktips i gengäld? ;)
I det här fallet är ju inte heller tipsen kopplade till mig som enskild person genom kundkort eller liknande, utan till titlarna på kvittot, så jag tycker inte att det stör.

Maria sa...

Kul grej. :)

Louise sa...

Låter ju som en jättebra idé, det skulle man verkligen vilja se i fler affärer :)

dominic sa...

Oj, det där har jag aldrig sett förut. Smart!

Breathless sa...

Smart grej!