18 juni, 2012

Perfekt sommarlovsläsning

Ni vet när man av en tillfällighet råkar få exakt rätt bok med sig till exakt rätt läsplats? Händer alltför sällan, men när det lyckas = åh! Av en slump lyckades jag med det nu, när jag häromkvällen började läsa Amanda Hellbergs Jag väntar under mossan. Nerbäddad i sängen på mitt gamla flickrum hemma hos mamma, ute på landet. En sån där kväll tidigt på sommaren när det aldrig blir riktigt mörkt, och när fåglarna fortsätter ropa nerifrån vattnet till sent in på natten. Då. Åh! Sommarlovskänslan! Jag blir totalnostalgisk och förflyttas genast tillbaka till de där långa nätterna när jag som barn läste Maria Gripe och allt verkade alldeles magiskt.


Jag väntar under mossan väcker lite grann samma känsla som då. I boken möter vi Tilda som i vanliga fall bor i England, men som nu tillsammans med sina föräldrar har rest till Sverige för att fira sommarlov hemma hos sin morfar. Han bor i en liten gullig stuga mitt ute i skogen, intill en badsjö. Alltsammans är så nära bilden av pittoresk, lantlig sommaridyll man kan komma, och Tilda trivs. Ändå kan hon inte komma ifrån en krypande känsla av att något rör sig där ute. Något lurar bland träden i skogen och övervakar varje steg hon tar. När hon en dag badar ensam i sjön är hon nära att drunka, och upplevelsen tycks både väcka något som slumrat inom henne och sätta omvärlden i rörelse. Det finns något där ute, och vad det än är kommer det inte att lämna henne i fred.

Jag älskar verkligen hur Jag väntar under mossan så perfekt återskapar den där känslan av svensk sommar ute på landet, och hur den parar det med historier om väsen ur gammaldags folktro. Det känns precis sådär magiskt som det kunde göra när man var typ tio och smög omkring ute på landet de där sena ljusa sommarkvällarna. Helt underbart! Lägg till en spännande berättelse, lite spirande ung kärlek, ett mystiskt övergivet hus, en sjukt läskig skabbig hare och lite annat smått och gott, så är jag fast. Jag sträckläser, låter klockan bli sent. Jag skulle ha älskat den här boken om jag läst den när jag var tolv, och jag gillar den riktigt, riktigt mycket nu. Superbra!

Tack till Bonnier Carlsen för rec ex!

PS! En extra guldstjärna får boken också för det fina omslaget samt Amandas egna illustrationer i början av varje kapitel.

Andra som också läst: Bokhora, SvD, Bokomaten, Swedish Zombie, Bokmilaskogen, Beroende av böcker, Barnboksprat.

1 kommentar:

Fia sa...

Ooooh wow måste läsa!