11 juni, 2012

Ny Siri Hustvedt

Här går man i godan ro in på en random bokhandel för att "bara titta lite" (ni känner säkert till hur det brukar vara), och så stöter man på en ny bok av Siri Hustvedt. Bara sådär. Whaaaat??? Hur har jag lyckats missa att en sådan var på väg?


Nu är den nya boken förvisso inte en roman, så det kanske är därför den lyckats undgå mig ända tills den landade på hyllan. Living, Thinking, Looking är en samling med 32 st essäer skrivna åren 2006-2011. Delen Living handlar om Hustvedts eget liv, Thinking är om psykologi och handlar om minne, känslor och perception, medan Looking handlar om konst. Verkar mycket ambitiöst, alltsammans, och jag är rädd att en del av det säkert skulle flyga högt över huvudet på mig (som delar av The Shaking Woman gjorde), men jag är ändå nyfiken. Framför allt tror jag att essäerna i bokens första del, de som handlar om hennes eget liv, är spännande. Hon har ju t ex skrivit väldigt bra - och mycket rörande - om sin familj tidigare. Nå, kul med ny titel hur som helst! 

Inga kommentarer: