21 maj, 2012

Vi måste prata om Rowling

Hörni, jag tycker att vi måste ta och prata om det här med JK Rowlings vuxenbok The Casual Vacancy. Den är ju snart på väg - 27 september - och i veckan som gick annonserade ju även Wahlström & Widstrand att det blir de som ger ut den svenska översättningen lite senare i höst.
Såå - vad tror vi? Va? Va? Va?


Så här skriver förlaget i sin presentationstext:
När Barry Fairweather oväntat avlider knappt fyrtio år gammal hamnar den lilla engelska byn Pagford i chock.Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan förefaller Pagford att vara en ren idyll – men bakom den rara fasaden är det ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever … Nej, byn Pagford är inte vad den synes vara.Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den största strid byn någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden?The Casual Vacancy är en tankeväckande och oupphörligt överraskande roman, fylld av svart humor. Den är ca 500 sidor lång.
Jaha. Det låter ju lite ... putslustigt, skulle jag nog vilja säga. Lite sådär Damernas detektivbyrå- eller Hundraåringen ... -artat. Det är åtminstone de associationerna jag får. Lite cosy crime-vibbar, fast här veckar det inte finnas något kriminalinslag i plotten. Eller? Hur dör den den Fairweather?
Hur som helst är det helt rätt, och väldigt skönt, att Rowling gör något HELT annat än Potter. Sådär spontant låter The Casual Vacancy inte som en bok för mig - men jag kommer naturligtvis att läsa den ändå, av ren och skär nyfikenhet. Vad tror ni? Blir det succé? Kommer ni läsa?

11 kommentarer:

Metronyx sa...

Av ren princip måste boken läsas! Iaf av mig som ju gått igenom unge herr Potters värld x antal gånger. Men jag tror att man blir besviken om man förväntar sig något liknande, dock kan det ju vara, precis som du påpekar, en småtrevlig bok på sitt eget vis.Även om man inte gillade hennes barnböcker så tycker jag att man av ren nyfikenhet bör läsa bara för att kunna uttala sig. (Så det inte blir som när Guillou och & skulle "experta" sig om Jean M. Auels sista bok utan att ha läst den ha,ha.) Själv gillar jag Rowling, så jag skulle ha läst den hursomhelst.

Eli sa...

Jag kommer absolut läsa! Bara för att det är Rowling. Jag är dundernyfiken :)

Bokbabbel sa...

Säger som de andra, att jag troligen kommer att läsa pga nyfikenhet, men egentligen inte har så stora förväntningar

Erica sa...

Jag kommer också läsa bara för att det är Rowling, men det låter egentligen inte som en bok för mig heller.

Christin sa...

Jag instämmer; det är något Morden i Midsumer över det. Och samtidigt säger min mage att jag har fel, att det är något som inte stämmer. Hon har tagit god tid på sig, och boken är 500 sidor, det kan faktiskt bli riktigt bra.

Eller så blir det en flopp.

Calliope sa...

Vilken samstämmighet - alla tänker läsa men ingen förväntar sig egentligen något av den :)

Anneli Stålberg sa...

Jag är jättenyfiken och ska läsa den.

Unknown sa...

Men va? Det här har jag missat... Men måste självklart läsas ju!

Bibliotekskatten sa...

Jag säger likadant; Va? Har gått mig helt förbi, men det är klart jag vill läsa! Tror t o m att jag har rätt så höga förväntningar på det här...

Mia sa...

Är det cosy crime kommer det falla mig i smaken. Finns det någon bättre sommar/ledighetsläsning. :)

Håller med om att det ska bli intressant att se hur hon klarar sig utan Harry.

Cilia sa...

Ja det är samma här. Hade det inte varit Rowlings bok så hade jag nog inte bemödat mig med att läsa den om jag ska vara helt ärlig. Men samtidigt är det lite roligt att verkligen inte ha en aning om vad jag ska förvänta mig av den ^^