25 maj, 2012

The truth - and the character - is out there

Idag passade jag på att springa några hastiga ärenden på lunchen. Döm om min förvåning när jag i trappan på H&M var nära att krocka med Anna-Karin från Engelsfors, alltså Cirkeln-Anna-Karin! Helt bisarrt, men där stod hon. Varenda detalj var EXAKT som jag föreställt mig när jag läst Cirkeln och Eld: det långa håret som hänger ner och döljer ansiktet, de säckiga kläderna, den lite krokiga hållningen, ögonen, hårfärgen ... varenda liten sak. Helt otroligt. Jag stannade och stirrade nog lite, men det fick verklighetens Anna-Karin aldrig veta om eftersom hon envist höll blicken fastlåst i golvet medan hon sökte sig ut ur den proppfulla butiken.

Anna-Karin ritad av Jenny Wiik, Kolofont.
Superfin, och mycket lik dagens lookalike!
Har det hänt er också, att ni råkat på någon som ni kan svära på kommer rakt ur en bok ni läst? Mig har det hänt några få gånger tidigare och det är lika surrealistiskt varje gång. Att någon jag bara har hittat på inuti mitt huvud kan dyka upp i levande livet. Helt otroligt! Naturligtvis väljer jag varje gång det händer att tro att det helt enkelt beror på att allt jag läser är sant. Alla mina bokkompisar finns, någonstans därute.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh ja, flera gånger faktiskt. I Bryssel såg jag Delacroix en gång, och i Paris Mozart. Vad det gäller litterära gestalter har jag sett Stephen Kings "Carrie" vid ett flertal tillfällen.

Rose-Marie sa...

Jag gick en litteraturkurs med Luna Lovegood, så som jag föreställde mig henne. Det är långt ifrån den söta flickan i filmerna kan man säga. Tunt, kortklippt hår som hängde ner i de stora utstående ögonen. När man väl fick henne att prata kunde det vara saker som Loony skulle kunna säga.

Calliope sa...

Fint att höra att jag inte är ensam! Skulle dock väldigt mycket hellre träffa Luna Lovegood än någon ur Stephen Kings böcker ... Hade det hänt, hade jag troligtvis fegat ur och sprungit iväg åt andra hållet :)

Metronyx sa...

Åh, efter att nyligen ha läst ut Mievilles "Kraken" så har jag insett att den kvinnliga detektiven i romanen tränar på mitt gym : )