14 maj, 2012

Reader, I married him!

Som jag har längtat efter att kunna skriva den numera klassiska rubriken på ett av mina blogginlägg! Och nu var det äntligen dags: i lördags gifte jag mig med mannen i mitt liv på Örtofta Slott. Bröllopet blev precis vad vi ville ha och mer därtill.
Så nu tänkte jag göra det enda logiska - fira med ett monsterlångt inlägg om de litterära inslagen i bröllopet. När två bibliofiler hittar varandra blir det ju oundvikligen en del sådana... Vintage/sekelskifte, litteratur och kärlek var temat för dagen.

Örtofta slott
Vi hade turen att få en fantastiskt trevlig vigselförrättare som lät oss skriva hela vår vigselceremoni själva, och som ni vet letade vi efter texter att använda. Det svåra där var inte att hitta alternativ, utan att välja. Efter mycken tankemöda och lite beslutsångest valde vi två dikter som lästes upp av olika personer under ceremonin.

I slottsparken finns påfåglar
Den första dikten var
William Shakespeare - Sonett nr 116
Den klassiska Let me not to the marriage of true minds admit impediments ... osv, läst både på svenska och engelska. Underbart vacker och dessutom med litterära bonuspoäng i och med att den även figurerar i Förnuft och känsla.
Den andra dikten var
Pablo Neruda - Sonett LXIX
Jag älskar den här, så ni får höra hela. Jag hittade ingen svensk översättning, så jag gjorde en egen, fri sådan:
Det kan hända att intet
är att vara utan dig
att vara utan din rörelse
som skär genom dagen
som en blå blomma
att vara utan din gång
senare genom dimman
över gatans stenar
Att vara utan ljuset som du bär i din hand
Det gyllene, som andra kanske inte ser
som ingen kanske visste
växte som den röda upprinnelsen till en ros
Kort och enkelt:
jag - utan din närvaro, utan din ankomst,
plötslig, eggande, för att röra vid mitt liv -
som en doft av rosenbuske, en vindby fylld av vete
Ända sedan dess
Är jag
För att du är
Ända sedan dess är du, är jag, är vi
Och genom kärleken kommer jag att vara
Kommer du att vara
Kommer vi att vara.

Min brudbukett
Det fanns också en mängd andra texter som vi tycker om och ville ha med, men som av olika anledningar inte passade i själva ceremonin. Vi satte dem istället i programbladet som låg på gästernas platser vid middagen. Ett helt ok alternativ, och ett schysst sätt att få med dem på ett hörn. Det var både dikter, korta prosautdrag och citat. Bland annat fanns där ljuvliga Sudden Light av Rossetti, några rader ur Hjalmar Söderbergs Förvillelser, en förkortad version av Crowleys Astray in her Paths och en hel del annat smått och blandat.


På bordet vid middagen fanns utöver de sedvanliga bordsdekorationerna i form av blommor, ljus och annat även de bedårande små konfettihjärtana som jag hittade under mina alldeles för många långa timmar på Etsy.com. Hjärtana är stansade ur gamla böcker av allehanda sorter och hade både bilder, text och noter.

Utsikt från slottet mot slottsparken

Efter middagen förflyttade vi oss till slottets magasin där vi åt bröllopstårta och dansade brudvals till en klassisk låt:



Delar av bokbloggarmaffian fanns på plats bland gästerna och jag tror att åtminstone de förstod charmen med att dansa till just den istället för något mer traditionellt :)


En annan sak som var ganska fab, var att vi i vår bröllopssvit hade ett helt eget biblioteksrum. Det visste vi inte om att vi skulle få, men det kändes tryggt och hemtamt. Jag menar, kolla, sådär har vi det väl i hembiblioteket allesammans, eller hur ...? Kan säga att slott + slottsbibliotek sattes upp på önskelistan efter det där. Och ja, vi passade naturligtvis på att ta bröllopsporträtt framför hyllorna (men de spar vi ondskefullt nog helt för oss själva).


Så - åh. Åh. Sammantaget var det en alldeles, alldeles underbar dag. Det var svårt att slita sig och åka hem till sitt något mindre glamourösa vardagsliv (som just nu mest består av stress inför den förestående flytten). Men jag är SÅ glad och nöjd över allt vi fick vara med om! Och jag är så nöjd och glad över att ha hittat en man som inte bara går med på utan också gillar lika boknördiga saker som jag själv!

Hej då slottet! Ringbling!

35 kommentarer:

Cilia sa...

Åhh det låter som en riktigt underbar dag! Stort grattis =)

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

ÅH så underbart perfekt, älskar att ni dansade till HP <3! Grattis så hemskt mycket =)

Arina sa...

Grattis! det låter helt underbart.

Hermia Says sa...

Stort grattis!

Boktagen sa...

Grattis, grattis, grattis! Vilket sagolikt och romantiskt bröllop! All lycka till er!

Lyrans Noblesser sa...

Underbart! Och så kul att få läsa om er dag. Stort, stort grattis!

Stringhyllan sa...

Stort grattis! Vad fint ni hade det!

Erica sa...

Grattis! Tycker det var fantastiskt att ni dansade till just den låten! :) Måste även säga att hjärtana var väldigt söta!

Bokomaten sa...

Börjar lipa igen här!:) kände minskningen hjärtana från etzy! En bonus med demär att man både har något att läsa under middagen och något att samtala kring!:)

Och jag har sagt det förr och säger det igen. Harry Potter måste vara den tveklöst ultimata bröllopsvalsen, jag kan inte komma på någonting annat som skulle kunna slå det! Fantastiskt! Hoppas ni sätter trenden nu!:)

mimmimarie sa...

Grattis! Få fint att kunna få välja så mycket själv i ceremonin och vilken fin bukett du hade (mycket lik min egen faktiskt).

Calliope sa...

Tack alla! Det var en fantastisk dag och vi är så himla nöjda med alltsammans!

Apropå Etsy-hjärtana: jag hittade värsta dramatiska deckarhjärtat i vår ända av bordet. Det hade ord som "murder", "dagger" och "blood" - snacka om att man blev nyfiken på att veta vilken boken var och vem som mördade vem.

Kan absolut rekommendera HP som brudvals - kändes det inte magiskt innan, så ... ;)

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Grattis igen, härligt med så mycket litterära inslag! Vackra bilder och dikter!

Jenny sa...

Stort grattis! Ett långt och mycket lyckligt äktenskap önskar jag er.

Anonym sa...

Vilket fint inlägg och vilken genomtänkt och välplanerad dag. Önskar er all lycka!

Eli sa...

Vad magiskt det verkade :) Grattis!

Anonym sa...

Grattis grattis! Allt verkar varit alldeles perfekt! Hoppas fortsatta livet blir minst lika ljuvligt!

Lingonhjärta sa...

GRATTIS! Helt fantastiskt vackert bröllop :D

Nattens bibliotek sa...

Grattis. Vilken fin och vacker oförglömlig dag:)

Anonym sa...

Vilket härligt bröllop. Grattis!

Louise sa...

Låter underbart, grattis! :)

Maria sa...

Finfint. :) Gratulerar!

Calliope sa...

Tack alla!

Fru E sa...

Grattis Calliope! Vilket bröllop! Hur har du hunnit planera och fixa med allt detta? Skulle inte du flytta till USA snart? Så fint med litterärt tema, så passande! Det enda jag saknade i din rapportering om dagen var ju en bild på bruden! Är ju säker på att du var jättefin! :)

violen sa...

Grattis! Gillar särskilt bröllopssviten, härliga gamla böcker lovar ett långt liv tillsammans!

Ela sa...

Åh så fint!! :-) Ni valde helt klart den allra bästa låten att bröllopsdansa till. Blev nästan lite tårögd när jag tryckte på play och insåg vad det var. Underbart.

Stort grattis!

Metronyx sa...

Grattis det låter som en fantastisk dag. Så underbart med Harry Potter musik som vals : )

Mia sa...

Vilken härlig dag i litteraturen och kärlekens tecken. Stort grattis!

Calliope sa...

Jepp, rekommenderar mycket detta att gifta sig - särskilt med litterärt tema och snygg smart make :D

Anonym sa...

Men grattis till att ha gift dig med Mannen I Ditt Liv! Det verkar som att dagen var precis som ni ville ha den och fint och originellt verkar det som att det också var.

Anonym sa...

Jag har aldrig blivit så sugen på att gifta mig som när jag läser ditt inlägg och jag är singel. :-)

a-lo (the book pond) sa...

Allt låter fantastiskt fab och underbart. Fick också lite rapporter från nämnda boblmaf när jag fikade med dem på söndagen, som bekräftade :) Grattis till nya efternamnet! :)

Calliope sa...

Haha, Bokdjungeln, härligt att kunna inspirera (eller nåt) :D
Och tack fru Bookpond - efternamnet känns liksom maken det kom med mkt bra :)

Evalinn sa...

Men oj vad romantiskt, vad fint, vad härligt. Grattis, grattis, grattis! :-)

Västmanländskan sa...

Wow - så härligt det låter! Grattis!

Spectatia sa...

Så mycket vackert! Ett hjärtligt grattis till dig! :-)