16 maj, 2012

Bokbloggarkärlek på bröllopet

Just när ni trodde att jag inte hade något mer att säga om bröllopet: jag måste få dela med mig av det som var en av de allra största och bästa och mest oväntade överraskningarna under dagen. Vid middagen läste Boktoka upp den här helt fantastiska, sjukt ambitiösa och roliga dikten / talet som hon knåpat ihop tillsammans med Bokbiten och Johanna på Bokhora. Läs, räkna titlar och förundras!

Livet är en berättelse om
både kärlek och mörker
men ibland har livet förmågan
att även bli sagan om ringen
och den vidunderliga kärlekens historia
Innan man hittat den man
vill leva med kan det kännas
som halva liv
som att man bär ett pansarhjärta
som att man är det enda undantaget
den enda som inte funnit kärlekens kemi
Man är sagan om prinsessan på glasberget
som inte funnit lyckans sällsamma fågel
Sen står han plötsligt där
mycket mer än en nästan vanlig man
En förtjusande man
Mannen i dina drömmar
och du faller fritt som i en dröm
för att vara med honom är
som att springa uppför en
sommaräng utan att bli trött.
Nu har förnuft och känsla sagt sitt
En långvarig förlovning är över
Den allvarsamma leken kan börja
Ett annat liv.
Nu har ni sagt
Alltid du
Till sista andetaget
Och vi vill säga
Skynda att älska
Känn att det är en smula dröm,
en smula kärlek
Njut av en plats i solen
Njut av kärlek, oliver och timjan
Njut av ljuvaste dröm
och livet deluxe
Njut av Amerika på tu man hand
Men vi vill inte veta av
Utvandrarna eller sista brevet till Sverige
Utan vi vill få säga
välkommen hem igen.

ÅH! ÅH! ÅH! Tror inte ni förstår hur enormt glad jag blev över detta! Så himla perfekt och mitt i prick.Tack kära gulliga bokbloggarkollegor!

8 kommentarer:

Fia sa...

Åh wow!!

Ann-Sofie L sa...

Fantastisk! //Ann-Sofie

Bokomaten.. sa...

Ja, det var verkligen ett fantastiskt roligt tal! Om jag går på fler litterära bröllop så tänker jag defintivt sno idén!=)

Calliope sa...

Underbar idé - kan användas i många sammanhang, tänker jag mig :)

Bokbabbel sa...

Underbart! Pappa gjorde ju likadant på vårt bröllop, en fantastisk överraskning:

http://bokbabbel.com/2011/09/22/brudens-far-och-bokbabbel/

a-lo (the book pond) sa...

Vilken fantastisk idé! Och noterar att Alex Schulman (och Tranströmer) säkert skulle bli så stolt över att få vara med två gånger i denna litterära skara ;)

Calliope sa...

Åh, just det - pappa Bokbabbel gjorde också en! Det minns jag att jag läst om, nu när du säger det. Måste surfa tillbaka in och läsa hans dikt igen. Det är en så kul idé!

Pernilla Alm sa...

Men ÅH. Vilken toppenidé!
Och ÅH. Flera av mina favoritböcker ju. Och ÅH!!! Min bok!
STORT GRATTIS i efterskott!!!