20 april, 2012

Om allt det läskiga blev verkligt ... Skräckdebut!

Jonas Lerman har under flera år varit en hyllad skräckförfattare, men på sista tiden har det börjat kännas motigt. Alla väntar ivrigt på att han ska skriva nästa bok i den storsäljande serien om den mordiske och brutale kirurgen Carl Cederfeldt, men Jonas får inte ur sig en endaste liten rad som han kan använda. Mitt i skrivarvåndan börjar också underliga saker hända, och Jonas börjar ana att något är gruvligt fel ...


Skalpelldansen är Jenny Milewskis debutroman, och den gjorde mig väldigt glatt överraskad. Den är spännande, underhållande och välskriven. Extra kul är de små glimtarna ur bokbranschen, tycker jag som ju jobbar där. Vissa av branschens företeelser är fångade på pricken, och dessutom finns här en del personer som man inte kan låta bli att undra om de har verkliga förlagor ... Kul!

Och skräckmomentet då? Är det läskigt? Jotack. Skalpelldansen är till skillnad från en hel del annan svensk ny skräck (t ex Amanda Hellberg, Caroline L Jensen och Anders Fager m fl), inte av den krypande, övernaturliga sorten. Nej, här är det mer action i vanliga verkligheten, mer pang på, blod, våld, rent av lite splatter/gore i vissa scener. Känsliga torde härmed se sig varnade. Kanske är det lite lätt att gissa hur det ligger till, men jag tycker ändå att plotten som helhet funkar bra.

Som skräckläsare gillar jag även den diskussion som förs i boken; om huruvida det är ok med våld och ruggigheter som underhållning, och var författarens ansvar för det obehagliga som hen hittar på går. Det är intressant, och behandlas här utan att det blir överpedagogiskt eller hindrar berättelsen. För vad hade vi egentligen sagt om allt det där skrämmande som vi gillar att läsa om steg ut ur böckerna och in i verkligheten? Jag vet i alla fall att jag hade lagt benen på ryggen och sprungit. I väntan på att det händer, tänker jag sitta här och se fram emot att Jenny Milewski skriver fler bra böcker.

*****************************
Ett väldigt hett tips i sammanhanget - Skalpelldansen finns att köpa som e-bok hos både Bokus och Adlibris för bara 19 kr! Jag brukar inte göra reklam på det viset annars, men det där var ju sjukt billigt och eftersom det är en bra bok vill jag passa på att tipsa.
*****************************

Tack till Telegram bokförlag för rec ex!
Jenny Milewski har en blogg som jag tycker att ni ska följa om ni inte redan gör det.

5 kommentarer:

Helena (Dark Places) sa...

Åh, den här är jag jättesugen på! Blev inte direkt mindre sugen efter din rec. :)

Calliope sa...

Tror du skulle gilla!

Annelie L sa...

Både jag och min dotter är jätte sugna på den här boken....Men efter som jag själv gett mig ett löfte att inte lägga mer pengar på böcker( jag köper allt för många för min ekonomi) så väntar jag tills den kommer i pocket, för pocket böcker får jag köpa. Eller också blir det en tur till bibblan<3 för läsas ska den göra.s

Maria sa...

Den ligger på Ica och väntar på mig. Ska bli intressant!

Louise sa...

Jag gillade också diskussionen kring vad som är okej att skriva och inte, och om varför vi fascineras av den typen av berättelser. Ett riktigt bra inslag i boken som höjde betyget för mig :)