06 april, 2012

Gula påskfavoriter

Påsk! Vi när ständiga drömmar om överfulla godisägg, att några snälla häxor ska stanna till vid just vår dörr och lämna hemliga förhandsex av Eld, att släktingar och familj ska hålla sig kring sillburkarna så att vi får läsro ... Önskningar, önskningar. Själv tänkte jag fira med att tipsa er om ett par gula, påskiga favoriter, hämtade direkt från min bokhylla. 


Först ut är klassikern Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman, här i färgmatchande sällskap med mitt kökspåskris. Den gula tapeten är boken för dig som gillar systrarna Brontë-vibbar, 1800-tal, drama, mörka hemligheter, krypande obehag och opålitliga berättare. Det är en novell, som i den här utgåvan (som jag hittade på antikvariat för 15 kr!) fått sällskap av ett par eftertexter som berättar mer både om novellens tillkomst och om Perkins Gilman. 
Novellen är skriven i dagboksform och vi får följa med en kvinna som placerats i ett särskilt rum i ett hyrt hus av sin läkare till make. Hon är förbjuden att anstränga sig; hon måste vila säger han. Men vad lider hon av? Och vad har lett fram till att hon hamnat där? Den gula tapeten är ett ruggigt litet mästerverk, och brukar räknas till både feminist- och gothic/skräck-kanon. 


Favorit nr två är Richard Yates Easter Parade, som titeln (och påskfjädrarna) till trots inte har så mycket att göra med påsk. Men oj, vilken bok! "Fantastisk feel bad-roman" kallade jag den när jag recenserade den, och det är en beskrivning som jag håller fast vid. Yates skriver otroligt finstämt och detaljrikt och vackert trots att berättelsen om systrarna Grimes är mörk. Läs! sade jag då - och läs! säger jag nu. 

Ha en underbar påsk, allesammans!

3 kommentarer:

Pixie sa...

Två böcker som redan står på min långa att-läsa-lista men som jag nu alltid kommer koppla till påskgult! :-)

Glad Påsk!*

Frida sa...

Åh Easter parade!! Älskade älskade bok. Den är ju så bra! Det är den enda av Yates jag läst än så länge. Kanske dags att ta upp Revolutionary road snart :)

Glad påsk!

Cecilia sa...

Finfina boktips. Hoppas att du har en skön och avslappnande långhelg!