02 april, 2012

Calliopes bokbortskänkardag

Vad får man om man lägger ihop gratisböcker, vin, bokbloggare och cupcakes?
Calliopes bokbortskänkardag, naturligtvis! Den gick av stapeln igår, då jag hade bjudit in några hugade spekulanter för att titta på alla de böcker som jag rensat ut ur hyllorna. Det blidde ganska många, kan man konstatera så här i efterhand ...



Med förenade krafter valde BokomatenSchizo-Cookie, Flickan och böckerna, The Book Pond och Madeleines Bokhörna ut en sisådär 10 påsar böcker som de fick med sig hem. Mycket nöjd med det! Känns skönt att veta att böckerna får nya, fina och kärleksfulla hem. Böckerna som blev över ska Amnesty få för att sälja på sin bokloppis. Känns också bra.
Likaledes fint kändes det att pausa mitt i bokbortskänkandet för att äta passionsfruktsmuffins som Flickan och böckerna hade bakat. Små konstverk!


Och varför all denna utrensning, undrar ni kanske?
Jo, det beror på att jag och sambon planerar att å jobbets vägnar vara på resande fot under en tid framöver. Strax efter bröllopet i maj, hyr vi ut lägenheten och ger oss av till nya äventyr på andra sidan Atlanten. Medan vi är i USA ska alla våra saker ligga magasinerade, och då går det ju tyvärr inte att ha hur mycket böcker som helst ... Min förhoppning är i alla fall att vi precis som förra gången vi var där ska hinna med en hel del bokrelaterade utflykter och närstudier av amerikanska bokhandlar mm, och det kommer jag naturligtvis att rapportera om här på bloggen. Hoppas att ni vill följa med och läsa om det!

15 kommentarer:

Jenny Magnusson sa...

Härligt initiativ med bortskänkardag. Själv lägger jag mina extra böcker på ReadTreatens (som går av stapeln om två veckor) bokbytarbord. Det brukar tyvärr innebära att jag har fler böcker med mig hem än jag hade med mig, men ja ja.... Det är ju nya godbitar i alla fall.

Lycka till over there!

Miriam - Schitzo-Cookie's Book Blog sa...

Tack igen för böckerna och för träffen =) Supertrevligt!

mimmimarie sa...

En bra idé det där.

Hermia Says sa...

Så mysiga träffar ni verkar ha (mer eller utan bokutskänkning). Och så roligt med giftermål o långresa! Ser fram emot rapporter från det stora landet i väst.

Mrs Calloway sa...

det låter roligt! och vilka fantastiska muffins!

Anneli Stålberg sa...

Det låter som ett fantastiskt äventyr! Jag förstår att man behöver rensa inför något så spännande.

Bokomaten.. sa...

ja, tack än en gång!=) Jag vill inte jobba alls, bara läsa den här veckan.=) Men det är det vanliga problemet. Skulle nästan kunna tänka mig två år av ingenting trots allt, bara för att beta igenom min bokhylla.. Skulle nog behövas i alla fall..

Anonym sa...

Hoppas det blir många rapporter från USA! Förra gången ni var där var det fantastisk läsning!

Helena (Dark Places) sa...

Åh, så spännande med USA-vistelse! Ser i synnerhet fram emot bokshoppingrapporter och bokhandelporr. :D

Fru E sa...

Bra grej med bokskänkning bland vänner! Då vet man ju att ens älsklingar hamnar på ett bra ställe. Låter som du har ett spännande äventyr framför dig. Ser fram emot att läsa inlägg från "over there"!

Karin Berg/enbokcirkelforalla sa...

Låter som en alldeles utmärkt iniativ!

Lena sa...

Vilket trevligt initiativ med en dag för borrskänkande av massa trevliga böcker. Muffinsen åg verkligen aptitliga ut!

Nattens bibliotek sa...

Jag önskar jag hade varit där och botaniserat bland dina böcker. Låter väldigt härlig med er "utflykt" till sommaren. Den ska bli intressant att följa.

Calliope sa...

Tack alla! Det var en strålande trevlig bokbortskänkardag - jag uppmanar alla att göra likadant!
Och jag lovar att rapportera flitigt om allt bokligt vi träffar på där borta i utlandet :D

Nilmas Bokhylla sa...

Så himla roligt och vilken trevlig idé!