23 december, 2011

Calliope är med iPad

Ni som känner mig vet att jag hyser en stor kärlek till mina böcker; jag inte bara läser dem utan klappar gärna lite på dem i hyllan när jag går förbi. Pysslar om dem och ser till att de har det bra. Postar oförsvarligt många bokhyllebilder på bloggen, och oooh:ar över vackra bibliotek.

Det är därför ingen överdrift att säga att jag känner mig lite ovan när jag nu å jobbets vägnar har blivit med iPad, på vilken jag bland annat ska läsa böcker. Är dock mycket nyfiken på att testa! Redan nu kan man konstatera att för den som enbart vill läsa böcker, är en Kindle eller liknande ett bättre alternativ, eftersom den väger betydligt mindre än iPaden och dessutom är snällare mot ögonen. Men jag ska som sagt jobba med annat också, så då räcker tyvärr inte enbart läsplatta till.

Böckerna ni ser på bilden tillhör inte flickan som har skrivit inlägget ...

Hittills har jag laddat ner appar för bl a Dito och Kindle. Via Kindle har jag dels laddat ner en gratisbok (bara en sån sak - man kan få gratis böcker!) om viktorianska sinnessjukhus (det låter väldigt mycket jag), dels fixat julläsning i form av Dash & Lily's Book of Dares som jag tänkte skulle passa någonstans mellan pepparkakorna och julklappsöppnandet.

Att handla via Kindle var fånigt enkelt och mycket farligt; det känns ju inte som om man handlar så det är väldigt lätt att klick-klick-klicka hem lite mer än det var tänkt. Handlar man i en fysisk butik, får man ju åtminstone bära hem tunga kassar som straff, så då märker man mer vad man har gjort. Här är det snarare: ooops, nu fanns det visst tre böcker här, och oj... Det kan alltså hända att jag är bankrutt redan innan nyår. Hur det än går, lovar jag att rapportera om utfallet, och om hur det är att köpa-låna-läsa böcker på iPad.

6 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

hurra! Vilken julklapp till dig själv! Jag har använt min mycket, mycket mer än jag trodde. Sitter nästan inte alls vid datorn hemma numera! GOD JUL, finaste Calliope!

Calliope sa...

Ska bli mycket intressant att se hur det blir här... Och tack detsamma; en riktigt god jul till dig & Bokomaken också!

Lingonhjärta sa...

Åh hurra!! Är ganska så säker på att du kommer gilla det men glöm inte att ladda ner Bluefire appen då det är den du lånar böcker med på bibblan plus kan läsa alla epub. (Med den kan du även variera ljuset så du inte får ont i ögonen plus har nattläsningsljus :))

God Jul!!

Calliope sa...

Bluefire reader är redan nedladdad, tillsammans med ett par låneböcker från biblioteket - var ju tvungen att omedelbums testa hur det skulle fungera... Vet du om det går att låna e-böcker från ens hembibliotek även om man är utomlands, Lingonhjärta?
Och god jul till dig också!

Lingonhjärta sa...

O ja det går alldeles utmärkt! För mig helt fantastiskt då jag kan läsa svenska böcker. Bästa uppfinningen i världen :)

Bokbabbel sa...

Ja alltså, Kindle/Amazon är faaaarligt! :) Låter kul att ni andra varit nöjda med era, jag är väldigt förtjust i iPads men tänker att man kanske inte använder dem så mycket. Men vi ska ju som sagt också bli med padda pga Mr Bokbabbels nya jobb, due date i februari ;)