31 december, 2011

Att läsa e-böcker på iPad

Att kunna sitta hemma i soffan, komma att tänka på en bok och att sedan bara behöva klicka på en knapp för att två sekunder senare ha den i sin ägo - där har ni det allra bästa med hela e-bokssaken. Efter två veckor som nybliven iPad-ägare och e-boksläsare, är det där det jag gillar allra bäst. Att kunna stilla sitt habegär omedelbart, och att kunna läsa det jag vill ha just där, just då. Troligtvis är det också precis samma sak som kommer leda mig till ruinens brant; har man väl registrerat sig hos Amazon behöver man inte ens ta fram kreditkortet för att köpa Kindleböcker. Livsfarligt, I tell you. Livsfarligt.


Så, hur fungerar det då att läsa e-böcker på iPad? Jag lovade ju att jag skulle rapportera.
Över förväntan, är svaret. Jag är positivt överraskad.

På plussidan:

  • Tillgängligheten - det mesta finns anpassat för iPad och det går att läsa böcker i flera olika format och från flera olika leverantörer, både svenska och utländska. 
  • Lätt att ladda ner de olika läsarna och få dem att fungera. Det största problemet här var att förstå hur man skulle bära sig åt med bibliotekslånen - man skickas runt på väldigt många olika ställen för att läsa om hur det går till, när det egentligen är hur enkelt som helst. Biblioteket borde skriva ihop en egen guide istället för att bara hänvisa till andras. 
  • Att man kan stryka under, markera text och göra anteckningar utan att förstöra boken. Jag ogillar annars att stryka under just eftersom jag inte vill kladda ner. 
  • Den upplysta skärmen; vår ena läslampa vid soffan har gått sönder och nu klarar jag mig utan den. Förträffligt så här mitt i vintern. Kanske mindre bra till sommaren, om man vill läsa utomhus. 
  • Det tar ingen plats. Det låter ju som en självklarhet, men det tål att påpekas ändå. Hur många böcker som helst - ingen plats. I det här hemmet är det ett smärre mirakel. Det är perfekt för alla de där titlarna som man bara vill läsa en gång. 

På minussidan:

  • Lite tung att hålla om man sitter länge/ligger i sängen och läser. Svårt att hitta ett bekvämt grepp. 
  • Den känns ömtålig och stöldbegärlig. Skulle nog inte våga ha med den t ex på daglig jobbpendling på tunnelbana/buss. Strandläsning går fetbort, om man säger så.
  • Måste laddas ganska ofta. 
  • I viss belysning blänker det mycket i skärmen och reflexerna gör det svårt att läsa. 

Eftersom jag använder paddan i jobbet, och därmed behöver den till även andra saker än att läsa e-böcker, känns den sammantaget som ett bra val. En Kindle hade inte räckt till, men hade annars troligen varit att föredra eftersom den är så liten och smidig att ha med.

Om man känner att man saknar den trygga full bokhylla-känslan, går det att ordna. Här en variant från gelaskins.com
De olika e-bokläsarna/koncepten får också olika betyg. Överlägset bäst fungerar Kindle. Det är enkelt att registrera sig och ladda ner vad som behövs, och den ger absolut bäst och bekvämast läsning eftersom man kan anpassa sidornas utseende i så hög utsträckning. Det är också väldigt käckt att den har en inbyggd ordlista (peka på ordet du inte förstår så kommer en förklaring, eller peka+tryck på annan knapp, så googlar den automatiskt det ordet åt dig/slår upp det på Wikipedia). Extremt smidigt och användarvänligt, alltsammans. Och nej, jag är inte sponsrad av Amazon. De har bara kommit lite längre med det här än alla andra.

Bluefire reader (som bibliotekslånen hamnar i) funkar ok men är ingen favorit. Man kan inte anpassa sidornas utseende i lika stor grad, vilket gör att det är lite mer ansträngande att läsa.

Dito är en bra sak som fungerar smidigt och ger läsvänliga sidor. Själva konceptet känns dock som att det är lite nytt och outvecklat ännu; här finns väldigt mycket mer de skulle kunna göra på själva sajten för att det ska bli bättre/roligare/enklare att hitta det man söker. Men det kommer säkert så småningom.

Trinity College Library. Svårt att göra med e-böcker. 
Så - kommer Calliope att överge boken för e-boken? Nej. Definitivt inte. Jag gillar min padda och den har många bra egenskaper, men den är ju fullständigt renons på känsla. Jag har tänkt rätt mycket på det under de här veckorna. När man läser en e-bok får man bara texten, och det är då man förstår att en bok är otroligt mycket mer än bara texten. Mycket av det jag gillar med böcker och läsande sitter i just det där andra, allt det där runtomkring. E-böcker och böcker är två helt olika saker, bra på två helt olika sätt. Ni kan vara övertygade om att jag kommer fortsätta med båda delarna här på bloggen.

Gott nytt år på er allesammans!

13 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag är själv jättesugen på en ipad. Tack för att du spaltade upp för- och nackdelar. Mycket överskådligt och bra.

Annika sa...

Hejsan! Jag har länge varit sugen på en Kindle. Måste bara fråga om du har koll på om det fortfarande inte går att komma åt det större utbudet av svensk litteratur via den?

Bokbabbel sa...

Hej Annika, jag har en Kindle som jag har varit supernöjd med, lätt och smidig och bra att läsa på även i solljus (= perfekt resekompanjon). Du kan köpa e-böcker på svenska på t.ex. Adlibris och Dito och sedan lätt och gratis omformatera filen i datorn och sedan läsa den på Kindle, inga problem! Enda minuset med Kindle jag har hittat efter att ha använt den sedan maj är att det p.g.a. vattenstämplen inte går att läsa biblioteksböcker på den!

Calliope sa...

Detta att ha en Kindle-expert som svarar innan man själv hinner, det är ju strålande! Tack Bokbabbel!
Och så ska jag tillägga en sak jag glömde i listan på plussidan: bibliotekslånen. För mig som främst lånar nyutkomna böcker är det inget mindre än en välsignelse att kunna få tillgång till dem på en gång utan att behöva vänta i kö tills halva stan har läst klart de få ex som köpts in i fysisk form. Det är mycket trevligt! De två jag lånade och läste senast, Fredrik Lindströms och Kerstin Ekmans senaste, hade jag fått vänta på till typ februari av antalet köande att döma. Med e-bokslån=redan här & utlästa.

Calliope sa...

Däremot (var tvungen att dela den här monsterlånga kommentaren i två) är det ytterst deppigt att veta att det kostar biblioteket så mycket pengar varje gång jag lånar en e-bok. Jag älskar själva tjänsten och de möjligheter den innebär, men känner mig som en skurk varje gång jag lånar eftersom det är dyrt = de kan inte köpa in lika mycket böcker = biblioteket blir sämre. Måste komma en lösning på detta snart! Hör ni det, e-boks-aktörer?!

Evalinn sa...

Tack för en bra "recension" - jag har tänkt komma igång med e-läsandet nästa år.

Gott Nytt År!

Metronyx sa...

Jag är konservativ nog att föredra böcker i papper fast jag kan se fördelarna med e-böcker. Det är dock något alldeles magiskt med papper och trycksvärta :; D Gott nytt år C. Tack för en fin och inspirerande blogg, dina boktips är bra och "läsvärda"!

Calliope sa...

Metronyx: vanliga böcker äger en magi som e-böckerna aldrig kommer i närheten av, oavsett hur praktiska / tekniskt avancerade de är. De är något alldeles särskilt! Det gläder mig att du gillar bloggen; hoppas att du även i fortsättningen hittar många lästips här :D

Annika sa...

Ah, tack! Det är nog faktiskt den där vattenstämpeln jag har läst om och missuppfattat. Så tusen tack för era svar! Det får kanske bli en liten present till mig själv ganska snart...

Swedish Zombie sa...

Hallå Calliope!
Jag använder en läsplatta från Sony som jag är väldigt nöjd med. Jah har hitills köpt mina eböcker frn smashwords.com som har sånt jag vill läsa plus några enstaka titlar från Bokus. Alla i .epub. Nyligen testade jag dock Amazon och blev förtjust i både utbudet och det enkla. Men skillnaden i format stör mig. Jag kan inte läs böckerna på min SONY-platta. Och kopieringsskyddet gör att jag inte kan konvertera dem med Calibre. Tidigare har jag också gjort ett experiment med en ebok från en annan bokhandel och hamnade i en skitjobbig Adobe-sörja med registreringar och lösenord, som slutade med att jag nu intekan läsa den boken alls, trots att jag betalat.

Med ovanstående illa formulerade gnäll vill jag egentligen bara säga att jag älskar eboken som idé, men att rädslan för piratkopiering gör det för krångligt understundom. Har man betalat fullpris för en bok känns det skitirriterande med nyregistreringar och lösenord osv om man t ex vill byta läsplatta, och det är inte heller lyckat om det krävs olika plattor för böcker från olika shoppar. Läsandet måste vara enkelt.

Hur som helst, mycket bra bloggpost, tack för den! =)

Calliope sa...

Så trist att det har strulat! Jag var lite rädd att det var det som skulle hända mig när jag började med e-böcker, men än så länge har det funkat.
Det är dock en smärre djungel med olika format, olika plattor/läsare mm, men det kommer väl troligen (och förhoppningsvis!) att lösa sig så småningom. Viss förvirring uppkommer ju alltid när nya format kommer. Hoppas att löser sig snart, för det är precis som du säger: läsandet måste vara enkelt. Och skoj :D

Mikael Holmström sa...

Mitt största tvivel när det gäller läsplattor (åtminstone iPad) har pensionärsaktigt nog handlat om skärmen - den kan väl inte vara särskilt bra för ögonen? Då gillar jag bättre tanken på plattor utan belysning, med en skärm som kräver läslampa. Vad tycker ögonen om att läsa på iPadens ljusskärm i många timmar? Blir man rödögd som en lanande yngling, eller är det bara jag som är hypotetisk-hypokondrisk?

Calliope sa...

Jag hade samma tvivel, eftersom jag har rätt känsliga ögon och lätt blir trött t ex efter några timmar framför datorn. Men jag måste säga att det hittills har fungerat över förväntan; jag har inte känt av något trots att jag suttit ganska länge och läst på paddan. Förvisso inga heldagars maratonsittningar, men ändå. Några timmar :)
Tilläggas ska dock att det skiljer sig lite mellan de olika apparna/läsarna: det är bekvämare att läsa i Kindleappen där man t ex kan ställa in och få lätt sepiatonade sidor. Det är skönare än vad det är t ex i Bluefire Reader, där bakgrunden är vanlig vit.
Har också konstaterat att det av någon anledning är enklare att läsa utan glasögon på skärmen än vad det är i en vanlig bok. Vet inte vad det beror på, men det är ju ganska trevligt eftersom jag då kan inbilla mig att jag ser bättre än jag gör :)