19 juli, 2011

Snyggt designad spökhistoria

1800-tal, ond bråd död, en älskad ung man som kanske går igen, viktorianskt inspirerade illustrationer - självklart var jag tvungen att köpa Picture the Dead av Adele Griffin och Lisa Brown när jag hittade den. Den hade löjligt hög Calliope-faktor.

Picture the Dead handlar om unga Jennie Lovell som efter att ha förlorat såväl sina föräldrar som sin bror, flyttat in hos släktingar strax utanför Boston. Amerikanska inbördeskriget skördar varje dag nya offer, och sent en kväll stannar en vagn utanför huset. Familjens yngste son Quinn kommer hem, svårt skadad i strid. Snart står det också klart att han är den ende av familjens söner som kommer att återvända hem; Will har dödats. Jennie, som haft ett förhållande med Will, är otröstlig.


Men - och det vore ju en trist berättelse om det inte fanns ett men här - är Will verkligen borta? Strax efter att hon mottagit dödsbeskedet, börjar Jennie uppleva mystiska saker. Det verkar som om någon försöker kontakta henne från andra sidan döden...

Scary, scary. Eller, det var vad jag hade hoppats på att det skulle vara.
Så blev det nu en gång inte. Picture the Dead är en young adult -bok, och det fungerar tyvärr inte med själva storyn. Den hade behövt vuxenbokens djup för att bli riktigt bra. Det är inte helt illa nu heller, men beskrivningarna blir väldigt ytliga, och det känns som att man försöker förenkla en historia som är rätt komplicerad. Resultatet blir att man som läsare efter ett tag blir lite uttråkad, eftersom man bara fladdrar förbi allting och inte tillåts gå in på något av det som är spännande.

Jag vill tycka om boken, den har en bra grundstory och allt - men författarna har placerat berättelsen i en genre som inte gör den rättvisa. Det är extremt synd, för det kunde ha blivit ruggigt bra.

Något som dock är ruggigt bra, är bokens layout. Det finns jättefina illustrationer genom hela texten. Kolla in bokens webbplats, så får ni en känsla för hur snyggt det hela är. Lite av det märks också på den här überfina postern de gjorde för ett framträdande som de skulle ha på underbara bokhandeln The Booksmith i San Fancisco (där jag köpte mitt ex!):


Adele Griffin och Lisa Brown finns båda att följa på Twitter.

3 kommentarer:

Nova ! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Metronyx sa...

Åh vad tråkigt : ( Direkt när jag började läsa inlägget kände jag att det här var en bok för mig.Men visst är det trist när en bok har så bra förutsättningar och slutar så bortslarvad.Det är nog så att det räcker inte alltid med rätt ingredienser, det kanske är så att den enskilde författaren måste ingjuta sin mojo i verket för att få det att fungera.
PS Den bortagna kommentaren ovan var jag som råkade logga in fel användare.

Calliope sa...

Ja visst är det trist! I det här fallet var det ju en jättebra historia, bara det att de hade valt fel genre när de gjorde en ungdomsbok av den. Hade de gjort en vuxenbok hade den kunnat bli helt galet bra.