06 juli, 2011

Bok + bröllop = sant!

Om ni till äventyrs skulle ha missat det - idag gifter sig Bokomaten! Jag skickar världens största grattis! Må ert äktenskap bli rikt på både kärlek & böcker!
Eftersom det också stundar flera andra bröllop i bokbloggarmaffian de kommande månaderna, kan jag inte låta bli att posta lite lovely bilder på temat bok + bröllop = sant. Så till alla blivande herr & fru Boknörd där ute, här kommer inspiration:

Vi börjar med inbjudningarna. Hade jag fått en sån här i brevlådan, hade jag nog dött en smula:


SÅ SNYGG! Galet bra idé i all sin enkelhet. Här är det ju gjort som inbjudningskort, men jag tänker mig att samma sak skulle kunna funka bra även på t ex placeringskort.

Och så var det tårtan. En bedårande liten cake topper, kanske? Jag tänker förälskade bibliotekarier när jag ser den här:


Eller varför inte gå all in och bokifiera hela tårtan?


Så fint kan det bli om man anlitar Nathalie's Creative Cakes.

För den som fortfarande befinner sig på planeringsstadiet och inte ens har kommit så långt som till att ställa den där "vill du... "-frågan, rekommenderar jag den här sidan.
En man frågar lite försynt hur han bäst ska fria till sin flickvän, som älskar böcker, och får en mängd kreativa förslag. Jag gillar idén om att göra specialtillverkade / fejkade böcker att ställa i flickvännens bokhylla, där ryggarna om man läser dem tillsammans säger Will you marry me? Någon annan berättar om sitt eget frieri, där han köpte en pop up-bok, monterade in ringen och sedan läste boken tillsammans med flickvännen - också kul!
Det är också ganska roligt att någon föreslår att han ska gröpa ur en bok och gömma ringen inuti - det förslaget skapar upprörda skrik om bokmisshandel.

Annars är ju också det här fortfarande en klassiker ... Att be Neil Gaiman skriva in den stora frågan i boken han signerar åt ens flickvän. Fortfarande svårt att toppa.


Anyhoo, när man då till slut har fått sin boknörd att säga ja, man har skickat ut sina Penguininbjudningar och beställt sin bibliotekarie-cake topper ... ja, då gäller det bara att välja en passande inramning till själva ceremonin. Så här, till exempel:

Måste säga att mitt boknördshjärta smälter lite nu. (Och mitt habegär väcks.) Det är så fint. Gråter lite. Bilden är hämtad härifrån, där det också finns andra förslag på samma tema.

Har ni fler tips på vad man kan göra med bok + bröllop? Ett förslag på vad som skulle vara det perfekta sättet att fria till en boknörd? Skriv i kommentarerna - och skicka gärna länkar!

12 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Alltså speciellt det där Penguinkortet var ju underbart! Själv hittade jag bra brudklänningen som de där lågstadieleverna hade gjort :D

Calliope sa...

Va? Vilken brudklänning? :D

Hanneles bokparadis sa...

hihi, sån tårta borde vi haft :)

Metronyx sa...

Ahhwww, tro om jag kan be min man att vi ska förnya våra löften. Vilken fantastisk idé att låta Neil Gaiman skriva i frågan, hurra för sån fantasi : )

a-lo (the book pond) sa...

Vilken tur att du har ditt framför dig så du kan go all penguin med inbjudningarna etcetera, hehe.

bokomaten sa...

Gud, vilket inlägg. Blir ju helt rörd! En sådan tårta borde vi ju haft.= Äter för ö bröllopstårta till frukost idag.= Rekomenderas.=)

Annars blev jag också lite kör i penguin-inbjudningarna. Tänk att ha penguintema på sitt bröllop!

Calliope sa...

A-lo: I KNOW! Visst är det smart..?

Bokomaten: Det låter som den ultimata frukosten! Mumsa på!

Undrar f ö om fästmannen skulle gilla ett Penguinbröllop? Hm... Måste undersökas.

DameBoudicca sa...

Jag har faktiskt en vän i England som hade sådana där Penguininbjudningar till sitt bröllop! (Tyvärr dock inte tillräckligt nära vän för att jag själv skulle få en... ;))

Calliope sa...

Coooolt :D

Evalinn sa...

Så fint! Känner mig vanligtvis nöjd med mitt bröllop i vintras, men inser nu att jag missat ett hett tema som inte fick vara med! ;-)

Emmas Bokhylla sa...

Den har maste jag bara lanka till! Och skicka till min sambo! ;-)

Bokbabbel sa...

Den här ju: http://bokbabbel.blogspot.com/2011/06/tamtadam.html