15 juni, 2011

Inget nytt under solen i Bon Temps

Igår läste jag ut Dead Reckoning, tolfte (!) delen i Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse. Har nu funderat en bra stund på om jag gillade den eller inte. Har inte blivit ett dugg klokare, kan jag meddela.
För jag hade ju mycket trevligt under läsningen, det kan jag säga med en gång. Den var mer spännande och bättre sammanhållen än förra delen, Dead in the Family, som jag tyckte spretade åt för många håll samtidigt. Och Bon Temps är alltid Bon Temps. Svårt att inte gilla att få vara där en stund.


MEN - och det är ett stort men - det blir aldrig mer än trevligt. Det känns aldrig lika spännande som det kunde göra i de första delarna i serien. Det händer också mindre än det gjorde i dem; snarare känns det som om Harris bara skriver på lite sådär halvengagerat, fortsätter av bara farten för att få ut ännu en del och förlänga serien.

Jag förstår om hon inte vill sluta (framför allt inte nu när det går så bra för tv-serien och allt), jag förstår om hon vill fortsätta hänga med sina karaktärer som hon gillar så mycket (det märks det verkligen att hon gör) - men efter tolv delar måste man nog ändå fråga sig vad nytt det kan finnas att hitta på i serien.
Jag kommer inte på så mycket, och det verkar inte Harris heller göra.

Så frågan är väl när man som författare ska vinka hej då till sin bokserie. Jag tyckte inte illa om Dead Reckoning, men kan ändå inte komma ifrån känslan av att bara var "ännu en Sookiebok", vilken som helst. Eftersom jag är kräsen, vill jag gärna ha lite mer än så. Med det sagt, kommer jag ändå naturligtvis att sitta klistrad framför tv:n i sommar när säsong 4 av True Blood börjar på HBO, och jag kommer naturligtvis också att fortsätta läsa varenda Sookiebok som kommer. Kommer säkert att önska mig Sookie Stackhouse Companion i julklapp (den kommer ut i höst).
Men ändå - frågan kvarstår: vore det inte bättre för en bra bokserie att go out with a bang than to slowly fade away?

3 kommentarer:

Emma sa...

Fast det vore ju hemskt tråkigt om det skulle ta slut? Jag är lite kluven, det är tråkigt om böckerna blir sämre och sämre samtidigt som det ändå är trevligt med en bok till.

Calliope sa...

Jag skulle definitivt sakna Sookie och de andra om det tog slut, men jag tycker nog ändå att det börjar vara nog snart. Charlaine Harris har ju skrivit alldeles utmärkta serier även utan Sookie, så jag skulle hellre se att hon hittade på något nytt.

Emmas Bokhylla sa...

Precis, klart att man skulle sakna dem, men om det pa slutet bara kanns...trott?...sa ar det ju inte roligt att fortsatta. Jag har last 9 av bockerna och tycker att fram till 8an sa var allt frid och frojd, men att det nu borjar, sa sakteliga, att luta nedat.