15 maj, 2011

De vill bara ha din hjärna

Intill Lilla stjärna gapar ett tomt hål i hyllan. Där skulle jag hemskt gärna ha ställt in mitt ex av John Ajvide Lindqvists nya bok Tjärven, om den hade funnits som vanlig bok. Det känns lite trist att den inte gör det – säga vad man vill om e- och mp3böcker, men de lever något slags underligt liv där de både finns och inte finns. Tjärven finns som ljudbok i min telefon, men jag är gammaldags nog att tycka att det känns lite diffust. Jag vill ha den i bokhyllan.


Men om man bortser från att Tjärven skapar problem för mitt boksamlande jag, så är den inte dum alls. Det är en relativt kort, mycket klassisk skräckberättelse med starkt driv och många läskiga avsnitt. Har man låg splattertoleranströskel bör man hålla sig undan; John Ajvide Lindqvist spar inte på effekterna. Kranier krossas, hud slits av och ben bryts. Zombierna som krälar upp ur havet kring Tjärven är old school och har bara ett mål: de vill ha färska hjärnor att mumsa på.

John Ajvide Lindqvist har med andra ord lyckats bra med det han ville; Tjärven är rak, okomplicerad skräck utan några som helst krusiduller. Monstren är monster och de vill dig illa, punkt slut. Personligen tycker jag att det kan bli lite tröttsamt med alla splattereffekter, och jag hade gärna sett lite mer djup, lite mer bakomliggande psykologi – men det var ju inte meningen här så då kan man knappast klaga. Jag tänker mig att sättet som berättelsen är skriven på nog kan göra att den passar för lite yngre läsare, kanske tonåringar som vill ha något spännande men som inte vill ha en massa tjafs runt omkring. Den är lite som en klassisk skräckfilm.

SVT:s Babel har gjort en kortintervju med John Ajvide Lindqvist där han berättar mer om hur han tänkte när han skrev Tjärven:

Och innan jag glömmer det - stort plus i kanten för uppläsningen! John Ajvide Lindqvists läser med en röst som närmast är hypnotisk. Fantastiskt bra!

För övrigt vill jag bara tillägga att Modern Talking från och med nu kommer att ge mig väldigt annorlunda associationer.

Andra som också läst/lyssnat: Fiktiviteter, Bokhora, Eli läser och skriver, Spektakulärt.

Tack till Rigmondo för lyssnarex!

3 kommentarer:

Mikael Holmström sa...

Även jag gillar verkligen hans läsröst. Det finns ju folk som säger tvärtom, och stör sig på hans säregna tonfall, men jag har vant mig och gillar stämningen han skapar.

Ser fram emot att höra Tjärven!

Calliope sa...

Ja, jag tycker det är perfekt - hans röst passar så himla bra!
Tror du kommer gilla Tjärven också, men du kanske inte ska lyssna på den innan du ska ut med kajaken ;)

Helena sa...

Jag saknar också att inte kunna ställa in Tjärven i bokhyllan bredvid de andra böckerna. Det känns inte på riktigt när den bara finns i e-boksläsaren, särskilt besvärande är det eftersom jag har allt annat av JAL i bokhyllan. Jag gillade också boken, visst hade den kunnat gå mer på djupet men jag tycker att den funkar väldigt bra som den är med det enkla och raka. Man kanske kan hoppas på att den inkluderas i nästa textsamling...