18 november, 2010

Andra lovebombar också Knausgård

Alla gillar vi Knausgård på olika sätt: norska upplagan av tidningen Elle har utsett honom till Norges sexigaste man. Rätta mig om jag har fel här, men det är väl inte så ofta författare hamnar på sådana listor? Eller? Det brukar väl mest vara musiker, skådespelare och sportkillar som får vara med. Kanske diskvalificerar man sig på något sätt om man håller på med litteratur? Tycker folk i allmänhet rentav att böcker är osexigt?
Jag minns en kille som förvånat tittade på en av mina kollegor på bokhandeln: "Men du kan ju inte jobba som bibliotekarie här - du är ju snygg!" utbrast han. Hm.
Knausgård har i alla fall bestämt sig för att man kan vara både snygg och litterär - läs hans kommentar till utmärkelsen hos DN.

5 kommentarer:

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Du har fått en award av mig!

Minerva sa...

Nej, snygg tycker jag inte att han är, men intressant att lyssna på! Hörde honom för ett par veckor sedan i Lund. Blev imponerad av hans uppriktighet och strävan efter autencitet. Det fanns inget uppkäftigt eller elakt i den, såsom jag uppfattade det - det gillade jag.

Metronyx sa...

Ha,ha jag klickade på länken i hopp om att få se Knausgård och tänkte tusan vad lik Keith Richards, örhm man ska visst kolla noga insåg jag sen.

Calliope sa...

Tack för utmärkelsen, Titti! Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag har en så negativ inverkan på din ekonomi ;)

Minerva: då var vi på samma framträdande! Eller? Stadsbiblioteket? Tänk om vi satt bredvid varandra utan att veta om det...

Metronyx: haha! Fast det finns kanske en viss likhet? Vissa vinklar, visst ljus... :)

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Det är lugnt, Calliope. Än så länge har jag inte blivit besviken på en enda bok som du fått mig att köpa. :-)

Förresten, om jag ska vara så väluppfostrad och kommentera ditt inlägg också, så tycker jag nog att Knausgård inte ser helt oäven ut. Jag har alltid varit svag för långhåriga karlar. Kombinerat med norska så blir det en rätt farlig kombination. :-)