27 september, 2010

Bästa bokmässan

Hemma igen efter vad som måste sammanfattas som en av de bästa bokmässorna jag har varit på någonsin - så himla roligt jag hade! Sällan har man väl pratat med så många trevliga fellow boknördar, bloggfikat så fint, ätit så schysst bloggmiddag och kikat på så många spännande författare! När det hela dessutom avrundades med att jag faktiskt fick en pratstund med systrarna bakom psuedonymen Claude Izner, ja då vart det liksom perfekt. Systrarna berättade om sina planer för min favoritfransman Victor Legris och skrev hela försättsbladet fullt med hälsningar i mitt tummade ex av Murder on the Eiffel Tower. Lycka & glädje! Jag var så starstruck av att få prata med dem att jag alldeles missade att ta någon bild på dem, men när jag nu tömmer kameran finns här en hel del annat att kika på:
Anna Höglund pratade om humanvampyrer & monstervampyrer och avslöjade att hon hade ett nytt roligt projekt på g - möjligen med andra läskiga varelser. Blev mycket nyfiken på vad det kan vara!
Vansinnet sett uppifrån.
Erica Jong i Norstedts monter. Alldeles för mycket folk för att det skulle gå att höra mer än brottstycken av vad hon sade. Men ändå - en levande ikon, inom synhåll. Inte det sämsta.
Farliga fällor för boknördar fanns överallt.
Människan kan inte leva på litteratur allena (eller?). Såg denna i mitt tycke mycket söta paus-morot inklämd under armen på föredrags-åhörare hos Vi läser.
Erlend Loe pratade & läste hos Norska förläggarföreningen, men det var tyvärr väldigt svårt att höra vad han sade. Trist.
Ebba Witt-Brattström mindes sin tid som ung feminist i Grupp 8. Jo Nesbö berättade om Pansarhjärta, senaste boken om Harry Hole, och körde några rockstjärneposer framför mikrofonen samtidigt.

Oavsett hur man mår, kan man alltid hitta en bok som skildrar ens sinnesstämning. Så här såg jag ut efter mässan. Jag hoppas att ögonen återfår sin normala storlek snart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var kul att träffas! Min bokbild skulle nog snarare ha varit ett par svullna fötter... Och en överhettad hjärna...

Arina sa...

Det verkar som om du har hunnit med mycket. Grattis till pratstunden med systrarna.

Jag ångrar lite att jag åkte hem så tidigt.

Calliope sa...

Full bokhylla: man kunde kanske göra ett klippcollage med stora ögon och onda fötter? Lägger man dessutom till torra läppar/total vätskebrist och en värkande rygg av allt väsk-kånkande, så hamnar man ganska nära verkligheten :)

Arina: hade inte Izners signering varit så sent på dagen hade jag inte heller orkat stanna så länge - jag var helt slut sista timmen. Men vi får väl köpa oss energidricka eller något till nästa år, så orkar vi stanna ända tills portarna stänger!

Marias bokliv sa...

glöm inte orangutangarmar!