21 juni, 2010

Sarah Waters live

Efter att ha besegrat den trilskande tunnelbanan kom jag med andan i halsen springande in på Barnes and Noble vid Lincoln Triangle häromkvällen, och kom tack och lov precis i tid för att se författarträffen med Sarah Waters. Jag missade henne ju när hon var i Stockholm på Internationell författarscen, så det var trevligt att kunna ta igen det nu.
På Barnes and Noble intervjuades Waters av en lokal recensent/bokbloggare (vars namn jag tyvärr har glömt) och samtalet handlade som sig bör främst om The Little Stranger. Waters berättade om hur hon besökt en mängd engelska gods och sedan byggt ihop bokens Hundreds Hall utifrån detaljer hon fäst sig vid i husen hon sett. En hel del är dock helt och hållet sprunget ur hennes egen fantasi, som till exempel den stora, vridna trappan, som hon själv tror är omöjlig att bygga i verkligheten eftersom den förmodligen skulle kollapsa.

Att Hundreds Hall blir en egen gestalt i boken var alla eniga om, men det talades också en del om "de bortglömda karaktärerna". Waters berättade att en av de första personerna som kom till henne när hon började skriva berättelsen var familjen Ayres tjänsteflicka Betty. Utifrån det debatterades klassaspekten i boken en god stund - och jag förvånades än en gång över att den var något jag tänkte så lite på när jag läste romanen. Nå, jag var väl mest inne på spökspåret...

Waters berättade också om hur hon tänker kring perspektiv i olika berättelser och hur hon väljer vem som ska berätta, pratade om hur hon tänker kring research och avslöjade varför det inte blev en lesbisk historia av The Little Stranger. Hon tipsade dessutom om inspirationskällor och favoritförfattare och gjorde mig väldigt sugen på att läsa Patrick McGraths bok The Asylum (placerade sig omedelbart på min wishlist på Amazon). Hon fick en hel del frågor från publiken, som verkade vara väldigt mycket mindre blyg än vad motsvarande svenska bokfreaks brukar vara när de ställs inför en känd författare. Frågorna var dessutom oväntat välformulerade och intressanta, så det var synd att det hela tog slut så snabbt. Det bästa med det hela var dock att alltsammans var helt gratis - så glöm inte bort att kolla upp om det finns liknande arrangemang i bokhandlarna om ni kommer hit på semester. Det var en mycket trevlig kväll och ett roligt alternativ till vanlig sightseeing!

5 kommentarer:

Ina sa...

*Inte alls sotis*

Jag kan också rekommendera "The Asylum"! Inte lika bra som Sarah Waters egna böcker förstås, men ett mkt bra tips!

Aidaho sa...

men hur får man reda på sådana happenings i new york? Hur fick du reda på sarah waters?

// hon som har kompisar som flyttar till äpplet och som kommer tvinga iväg dem på en massa författarbesök bara för att de kan

Calliope sa...

Barnes and Noble lägger ut allt sådant på sin hemsida. Många andra bokhandlar gör säkert likadant - annars har jag sett flera som annonserar direkt i butiken, så finns dina kompisar redan på plats kan de hålla ögonen öppna när de går till den lokala butiken!

jenny sa...

Jag är avundsjuk! Fast jag hade lyckan att se henne i Sthlm, skulle jag gärna ha hört henne igen! Och särskilt nyfiken blev jag på publikens, som du säger intressanta och välformulerade, frågor. Om det verkligen dyker upp insatta människor i publiken brukar ju det ge en extra kick till det hela.

Anonym sa...

Jag har märkt att många svenskar blir lite blyga när de ska prata engelska, för att deras uttal inte är perekt eller grammatiken inte är korrekt. Kanske kommer något av blygheten därifrån?

Nästan gång Waters kommer till Sverige så SKA jag fixa biljetter. Hon verkar så genuint sympatisk och öppen, en av de författare som jag verkligen skulle vilja höra prata om sina böcker.