07 juni, 2010

Premiär för mp3-bok!

Sitter här och känner mig alldeles high-tech efter att framgångsrikt ha laddat ner min första mp3-bok till datorn och sedan vidare till spelaren. Jag vet att jag härmed säkert avslöjar mig vara extremt långt efter alla andra som nog gör det här tre gånger om dagen med vänster lillfinger samtidigt som de twittrar om det - men för mig var det alltså premiär.

Boken jag ville ha var De ensamma, Håkan Nessers senaste i serien om Barbarotti. Jag tänkte mig att den skulle passa utmärkt att ha med på resan (mer om den en annan dag) som ett slags back up ifall att jag tröttnar på att läsa för egen maskin. De ensamma läses av Nesser själv och det brukar betyda att det är bra. Barbarottiserien har ju dessutom varit helt ok hittills, så jag hoppas att det kan bli bra.
Eftersom jag är teknikanalfabet kan jag inte kommentera den sidan av saken, men rent generellt var det hyfsat enkelt att köpa sin lilla bok. Jag tittade på tre ställen: hos CDON kostade den 179:- och syntes inte ens i första träfflistan. För att hitta den måste man gå in under fliken ljudböcker och klicka vidare till "nedladdningsbara ljudböcker". Lite osmidigt.

Hos Bokus kom mp3-boken upp som ett alternativ bland andra, tillsammans med vanlig ljudbok och inbunden. Enkelt så långt och dessutom en tia billigare än hos CDON - men jag lackade ur lite när det visade sig att man inte kunde få MedMerapoäng på nedladdningsböcker. Hm. Har jag skaffat det där jäkla kortet ska jag väl ha poäng på allt jag handlar? Kasst. Hittade ingen förklaring till varför det var så.

I vredesmod (eller kanske inte riktigt...) surfade jag vidare till Adlibris, som jag i vanliga fall inte är något jättefan av (eftersom sidan är ful som stryk och innehåller för lite info om böckerna samt nästan helt saknar annat läsvärt). Hos dem var boken ännu billigare, 151 kr. Jag klickade köp.
Att ladda ner den var inte jättesvårt. Det är bara att läsa instruktionerna. Ganska snabbt gick det också. Det tog nog inte mer än en tjugo minuter innan alltsammans var klart (fast det där varierar ju beroende på uppkoppling).
Så - ett premiärköp avklarat. Känns fint. Nu har jag dryga 17 timmar Nesser att se fram emot.

Och ni som undrar varför i all världen jag inte bara piratladdade ner den gratis någonstans ifrån: jag ville faktiskt betala. Har man slitit med att skriva en bok har man fan i mig förtjänat att få betalt för den. Författare kan inte leva på inspiration allena, de behöver pengar också.

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

jag har ännu inte mist min ljudboksoskuld! nu är jag nyfiken på:

a) vart du ska resa
b) hur det går med ljudboken
c) Nessers bok, läste just om den hos Lyran och blev intresserad även om jag inte annars läst så mycket av Nesser

Martina sa...

Man kan (för det mesta) lyssna på streamade ljudböcker via biblioteket också... eller låna dem i mp3-format på skiva som man sedan kopierar över till sin dator/telefon/usb-minne.

Men det funkar väl lite olika från bibliotek till bibliotek. Så (som ovan) funkar det här i Luleå iallafall.

Calliope sa...

Resan går till USA!
Lovar att rapportera mer om hur det avlöper - och om Nesser är lika bra som han brukar.

Martina: har också hört att man ska kunna göra det, men har inte hittat någon sådan tjänst hos vårt bibliotek (inte ännu, i alla fall). På det hela taget är bibliotekets ljudboksutbud rätt magert här. Jag var där och tittade och där fanns mest bara gammalt skrutt. De nya böckerna fanns bara i enstaka ex och var utlånade till andra sidan sommaren :(