09 mars, 2010

Fröken Märkvärdig på vita duken

Min absoluta favoritserie ska bli film! Förvisso inte förrän till hösten och förvisso inte längre än en halvtimmesfilm, men ändå! Här ska bokas biljett i god tid, vill jag lova.
Johanna Rubin Dranger har gjort flera tjocka, underbara serieböcker och kan som få andra fånga känslor på bild. Hennes illustrationer är skenbart enkla, supersnygga och geniala i sina beskrivning av hur det faktiskt känns. Om jag så skrev en hel roman skulle jag inte lika träffande kunna beskriva känslan av hur den stackars sambon snällt gör sitt bästa för att trösta sitt nervvrak till flickvän när karriären har gått snett:

Den här gången är det just Fröken Märkvärdig & karriären som blir film, men jag hoppas att även Fröken Livrädd & kärleken kan få samma chans längre fram. Har du inte läst böckerna? Gör det! Nu!

Kika på fler bilder och läs mer om filmen här och här.

2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Jaaaaaa!! Älskar Fröken Märkvärdig & karriären. Gillar den bättre än Fröken Livrädd, faktiskt, även om jag tror att jag skulle gilla fröken Livrädd bättre nu när jag är lite äldre. Båda står i bokhyllan hemma och är beredda på omläsning å det snaraste. Tack för "påminnelsen". Ibland behövs något utifrån för att man ska minnas gamla favoriter och plocka fram dem igen.:)

Fullbokhylla sa...

Jag läste också om det här nyligen och blev SÅÅÅÅ glad. Fröken Märkvärdig och Karriären är min absoluta favorit, men jag gillar allt denna kvinna gör (för vuxna, barnböckerna om Nell har inte övertygat mig). Alltid redo att dö för mitt barn är en perfekt present till nyblivna mammor, om ni någonsin står rådlösa på den fronten ;-)