08 mars, 2010

Du vet att du är boknörd när...

Du vet att du är en sann boknörd när en enkel omflyttning på biblioteket får dig ur balans.
Glad i hågen promenerade jag efter lunch iväg till biblioteket för att se om det hade kommit in några nya roliga böcker. Jag gick till nyhetshyllan och ... ... ... ... VA? Vart hade alla böckerna blivit av? Jag sprang förvirrat omkring och letade, ända tills några handskrivna lappar förklarade för mig att hela skönlitterära avdelningen hade gjorts om. Numera var all översatt litteratur insorterad i ett enda alfabet - till skillnad från hur det hade varit tidigare när de senaste årens titlar hade en egen hylla.
Buhu, säger jag. Jag har inte alls lust att vara tvungen att titta igenom elva golvhyllor smockfulla med sunkböcker från 70-talet varenda gång jag ska låna något. Visst kan det finnas bra böcker även bland de äldre, men det är ju de nya jag oftast vill ha. Surt kikade jag igenom några av hyllorna innan jag boklös och modlös gick hemåt igen. Pseudoproblem? Borde jag se över mina prioriteringar? Njae. Kvinnodagen till ära tänker jag omfamna min inre surtant.

3 kommentarer:

Fru E sa...

Men finns det ingen nyhetshylla då? Tycker faktiskt att det verkar jätteknäppt att ha böcker från de senaste åren på separata hyllor så bra att de har gått ifrån det. Du vänjer dig snart!

Bokomaten sa...

Men de måste ju har någon form av nyhetshylla! Som de skyltar på i alla fall? För de trogna som vill veta vad som är nytt sedan sist.:) Hade de anställt mig hade jag hållit rätt på dem.:)

Calliope sa...

Det finns ingen nyhetshylla, bara en för snabblån :(