17 februari, 2010

På Shutter Island kan bara Leonardo höra dig skrika

Dennis Lehanes Shutter Island tillhör böckerna som jag alltid rekommenderar till den som söker något ruggigt spännande, något man inte kan lägga ifrån sig. Jag gillar Lehane i vanliga fall också, men frågan är om inte Shutter Island är en av hans allra bästa böcker. Jag tycker om hur den gång på gång vänder så man tvingas ompröva allt man vet. Att den dessutom har en underbart klaustrofobisk stämning gör inte saken sämre.

Därför är jag sjukt nyfiken på vad Martin Scorsese har gjort med boken när han fört över den till filmduken. Premiärdatumet är satt till 19 februari och jag ska nog gå dit med sambo samt en påse godis och kolla. Leonardo Di Caprio är kanske inte den jag skulle ha castat för huvudrollen, men visst, det kan funka. Hoppas jag. Läs en intervju där Scorsese berättar om arbetet med filmen här och kolla på trailern medan ni väntar på premiären.

6 kommentarer:

Holly Hock sa...

Håller med dig, Shutter Island är sjukt bra. Vad gäller Di Caprio trodde jag inte på honom i Revolutionary Road heller, men det blev ju riktigt bra. Kanske att det funkar här också (hoppas). /Therese

Calliope sa...

Revolutionary Road ja... den får jag tips om gång på gång men har fortfarande inte kommit mig för att varken läsa eller se. Skärpning! :)

Catrin sa...

Läste den här boken för några år sedan och kunde inte lägga den ifrån mig. Men jag måste nog ha läst den FÖR snabbt, för på slutet fattade jag absolut ingenting och var tvungen at gå tillbaka och läsa om flera gånger.

Anonym sa...

Håller med dig, det ska bli intressant att se; men först ska jag läsa boken...

Calliope sa...

Jepp, gör det! Läs den nu. Nuuuuu.... (det där ska då naturligtvis sägas med spökig röst för att matcha de läskiga korridorerna på Shutter Island)

a-lo sa...

Gissa om jag också går och väntar :-) Hoppas, hoppas den är minst lika bra som boken.