01 juli, 2009

Because I'm worth it (again)

Jag upplever i detta nu den mest angenäma av alla känslor en bibliofil som jag kan tänkas känna: en trygg förvissning om att en jätteladdning böcker är på väg hem till mig. Sweet! Dessutom tre bonusar i sammanhanget; flera av dem är gratis, jag kommer förhoppningsvis ha lite mer tid att läsa framöver och flera av dem är böcker jag verkligen längtat efter. Jag gnuggar händerna och fnissar förtjust när jag föreställer mig hur de ska fylla min överfulla bokhylla. Hoho, så fint det ska bli.

Först är det några lånade, Ann Patchetts Någon vakar i natten och Hanne-Vibeke Holsts Drottningoffret. Patchett har jag inte läst något av förut, men den här verkar spännande och jag har hört mycket gott om den från flera av er här som redan läst den. Drottningoffret ska bli kul mest eftersom jag gillar Holst både som person och författare och eftersom jag läst de andra delarna i serien.
As we speak är också en hel laddning på väg hit från Amazon, som en present från mig själv till mig själv bara för att jag är så bra och duktig och väldigt mycket värd det. Ooh ja. I paketet finns Charlaine Harris Dead and Gone - jepp, jag kunde inte hålla mig längre. Pocketpakten är bruten. Alla spärrar som funnits för mitt Harris-beroende är borta. Känns ju bra. (Ja, det gör det faktiskt...) Till mitt försvar vill jag säga att det var rea. Dessutom nästa del i Harris nyutgivna serie om Aurora Teagarden, Last Scene Alive. Och så två förstadelar i två nya serier som jag inte alls vet om de är bra men som logiskt sett borde vara något för mig; Murder is Binding av Lorna Barrett ur serien Booktown Mysteries och Death by Darjeeling av Laura Childs i serien A Tea Shop Mystery. Tänkte att de skulle vara lagom avancerad semesteravkoppling. Beställningen toppades av en bok jag fick tips om här på bloggen av en läsare; The Luminous Life of Lilly Aphrodite av Beatrice Colin. Ska bli väldigt spännande att se om den är lika bra som den verkar!

Gratisex (läsex från förlagen alltså) blev det också en nätt samling som jag verkligen är glad över. I den här kategorin härskar boknörderiet fullt ut med ett undantag. Först är det Manuskriptet av Henrik Langeland, sedan Skuggbiblioteket av Birkegaard och så Henrik B Nilssons Den falske vännen (som för övrigt har ett sjukt snyggt omslag). Sist ut och kanske en smula udda i sällskapet men ändå intressant är Karolina Ramqvists Flickvännen. Kan nog vara en bra omväxling från de andra.

Allt det här är hos mig om ett par dagar! Min barnsliga glädje känner inga gränser. Happy nerd over and out.

6 kommentarer:

maria sa...

gah! Nu är jag grön av avundsjuka... jag får verkligen inte lov att shoppa mer böcker just nu.

Bokomaten.. sa...

Kan tipsa om att det redan släppts ytterligare en Aurora Teagarden, Poppy done to death. Går att beställa hos såväl Adlibris som Bokus.:-)

Martina sa...

Det är ju fullständigt livsfarligt att läsa din blogg - nu vill jag ha "Murder is binding", "Death by Darjeeling" och "The Luminous Life of Lilly Aphrodite" jag med - speciellt de två första låter verkligen som min kopp te. ;)

Och jag har varken plats för eller råd att köpa fler böcker. Men jag har lagt till dem på min önskelista på Adlibris.

Bokbabbel sa...

Åh ja, det där är en så underbar känsla, man går omkring och är lyckorusig (tills man blir otålig :P). Njut! Själv ska jag surfa runt lite på titlarna du nämnde, många lät helt frestande minsann

Calliope sa...

Jag gläds åt att kunna dra med fler av er i fallet :)
Kan ni inte handla omgående, är det precis som Martina påpekar, en ypperlig idé att fylla på sina virtuella önskelistor. Det var f ö min önskelista på Amazon som tömdes åtminstone litegrann nu när den här beställningen gick iväg. Nu är den bara tre kilometer lång istället för fyra.
Poppy done to death skulle egentligen ha varit med också, men de hade slut på den för tillfället och jag tog det mogna beslutet att spara den till nästa gång... Har du läst den redan, Bokomaten?

Sara sa...

Tips: Även Uppsala English Bookshop (och English Bookshop i Sthlm) har dessa charmiga deckare :)
Shades of Earl Grey är helt klart min titelfavorit i Tea Shop Mysteries-serien.