23 december, 2008

Miljonärens bibliotek

Vad händer när en omåttligt välbärgad nörd får chansen att bygga ett eget bibliotek? Kanske det här:
Åtminstone var det resultatet när Jay Walker, IT-entreprenör med massa pengar, beslutade sig för att det var dags att fixa ett ställe att förvara alla sina insamlade prylar på. Sagt och gjort. Arkitekter anlitades, uppmanades att tänka Escher och skapa en plats där allt mänskligt tänkande kunde få plats på ett snyggt sätt. "It's time to build a room, a library, that would be about human imagination." säger Jay. I rummet finns inte bara böcker, utan också en massa annat på samma tema samt en hel del sådant som (rika) nördar tenderar att investera i (=filmrekvisita i original). Jag kan inte riktigt bestämma mig för om Jays bibliotek är lite smaklöst tacky eller riktigt fint. Helt klart är det i alla fall ett lovvärt initiativ och att jag skulle göra samma sak om det en dag skulle börja regna pengar över mig. Läs hela artikeln om Jay Walker här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååhhh! Mig gilla! :D ^^
Tänk om man hade pengar...