12 november, 2008

Värd sin vikt i guld

Abebooks.com har med beundransvärd envishet skickat mail för att övertyga mig om att köpa signerade böcker, bara för att jag gjorde det för ett tag sedan. Ondskefulla som de är lägger de också naturligtvis in författare som de vet att jag tycker om. Hrmpf. Det är oschyssta metoder, vet ni det?

I mailen har de också gjort extremt mycket reklam för att man kan köpa signerade ex av Barack Obamas böcker. Med en tår kvar i ögonvrån efter hans segertal surfade jag in på sajten för att se hur populär han var som författare - och jäklar i min lilla låda. Det billigaste man kan hitta signerat av honom är ett ex av boken Change we can believe in för det facila priset av 975 dollar. Då är det förvisso en förstautgåva, men ändå. Därefter går priserna uppåt till den allra dyraste som är en förstautgåva av Dreams from my Father (versionen från 1995) för 250000 dollar. Häpp.
Som en jämförelse kostar dyraste signerade boken de har av Stephen King $ 35999, John Grisham $ 4200 och JK Rowling $ 7938.

Det är väldigt synd att man inte känner någon som jobbar på Vita Huset som kan be honom signera en eller annan pocket i januari. Tänk så bra att ha några ex att sälja av när man bränt alla sparpengar på julklappar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bara köpt signerade böcker en gång utan att träffa författaren. Det var SF bokhandeln som hade ett gäng signerade Terry Pratchett och jag köpte Small gods då.
Alla andra signerade jag har har varit från ett möte med författaren. Jag har bl.a en signerad Matt Slade western. Kjell Genberg gjorde stora ögon när jag plockade fram den :)
Min favorit är ändå Minette Walters Tinderbox. Inte för att boken är så värst bra utan för mötet. Jag och sambon stod i kön till signeringen på mässan och när det var vår tur bad vi att få den dedikerad till oss båda.
Mrs Walter sa:
"Oh, are you married?"
"No, not yet"
"So youre juste sleeping togheter? How nice. Continue with that"
Sen fyrade hon av ett enormt leende. Helt underbar dam.

Calliope sa...

Schysst! :)

Boken jag köpte från Abebooks var en present till en bekant där jag räknade med att aldrig få en chans att träffa författaren (Charlaine Harris), så då var det inte mycket att välja på, tyvärr. Men annars slår definitivt de signerade exen där man mött förf högst.