20 oktober, 2008

Jag är bäst

Jag har länge längtat efter att skriva ett inlägg med den titeln och nu kände jag att möjligheten infann sig. Jag är bäst. Det är officiellt ett faktum. För nu är ju nomineringarna till August presenterade och precis som jag förutspådde i gårdagens inlägg fanns både PO och Bruno där. Jag rockar. Fast det var väl kanske inte varken så svårt eller otippat; det skulle snarare ha förvånat mig om juryn inte uppmärksammat dem.

När det gäller de andra nominerade i den skönlitterära klassen (Eva-Stina Byggmästar - Men hur små poeter finns det egentligen, Katarina Frostensson - Tal och regn, Malte Persson - Edelcrantz förbindelser och Sara Mannheimer - Reglerna) är det däremot lite mer otippat. Inte mycket, men lite. Framför allt tycker jag att det verkar som att juryn i år gått in för lite svårare böcker än de brukar. Lite smalare, lite mer experimentella till form och innehåll än vad det brukar bli. Inte något som alla kan läsa till jul. Och oj oj, så mycket poesi! Skoj. Det har kommit ovanligt många bra diktsamlingar i år, så det är kul att det märks även i nomineringarna. För övrigt tycker jag att Byggmästars Men hur små poeter finns det egentligen är en av de bästa boktitlarna någonsin. Gör definitivt läsaren nyfiken på innehållet. Jag föreställer mig en väldig massa väldigt små poeter som sitter och piper om att ingen förstår djupet i deras nattsvarta dikter. Underbart!

Om fack- och barn-/ungdomsnomineringarna har jag inte så mycket att säga mer än att jag med skräck ser ett scenario om Regi Bergman av Duncan och Wanselius vinner. För er som inte har sett den kan jag säga att den är enorm. Den ligger i en box och både väger och kostar multum. Det ska bli extremt spännande att se hur vi ska administrera det rent praktiskt i bokhandeln om den vinner. Vi hade problem att härbärgera de få ex vi fick när den gavs ut, så om alla helt plötsligt ska ha den och vi måste ha jättemånga på lager...tja, det kommer inte att bli en vacker syn. Samtliga i personalen kommer ha ryggskott innan jul.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag funderade också på det här med Regi Bergman. Som du säger så är det ett monstrum till bok. Jag förstår om bokhandelspersonalen är oroad.
Personligen så är jag ansvarig för plastning på vårt bibliotek och om den boken vinner så måste vi köpa in den. Hur i helskotta ska jag kunna plasta ett sånt monster?
Jag minns med fasa hur jag slet med Diana Gabaldons Snö och aska och den vägde inte ens en femtedel.

Catrin sa...

Bravo. Jag gläder åt mig Reglerna!

Anonym sa...

Jag är också jätteglad över Reglerna, och tror att de lite smalare, mer litterära valen kan förklaras av Anders Cullhed, som är ordförande för den skönlitterära juryn i år. Annars brukar ju August få kritik för att priset är "för folkligt". Jag tycker att greppet att låta en ny jury tillträda varje år är bra; det borde borga för lite mer variation.

Calliope sa...

Hade inte ens tänkt på hur ni stackars bibblomänniskor ska hantera Bergman. Tänk så mycket plast det kommer gå åt! Och tänk alla stackars låntagare som ska låna hem den! De kommer få ta med sig en liten vagn att köra den på och sedan ta taxi istället för buss hem :)

Tycker också att det är toppen att de byter jury allteftersom. Det är en idé vissa andra prisutdelande sällskap också kanske borde överväga...