07 september, 2008

Oestetisk vampyrism

Neiijähää - det där var en fonetiskt korrekt återgivning av vad jag sade när jag packade upp den nya pocketutgåvan av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in på jobbet. De hemska människorna har gjort ett fult filmomslag istället för det snygga som originalet hade. Originalet går inte att beställa längre. Mupp. Det kommer förstöra den estetiska upplevelsen av min fantasy-avdelning.
För vad är egentligen grejen med filmomslag? Om folk är så lobotomerade att de inte kopplar att det är samma bok som filmen gjorts efter, är de korkade och borde inte få lov att köpa böcker.

Och det vi alla undrar - har det någonsin gjorts ett filmomslag som är snyggt? Snyggare än originalet? Jag kan inte komma på något. Kan ni? Det finns ett enda tillfälle när man får lov att göra filmomslag på böcker och det är om Johnny Depp har huvudrollen och man sätter hans vackra ansikte på framsidan. Då är det ok.

14 kommentarer:

Piratdrottningen Alwilda sa...

Så sant som det är sagt, kära Calliope. Så sant som det är sagt.

Anonym sa...

Du har så rätt. Ett annat exempel är det nya filmomslaget till "tillsammans är man mindre ensam", det är skittrist! Och gör en mycket mindre intresserad av att köpa den.

Bokomaten.. sa...

Ja, och de gör det ALLTID! Så fort det kommer en fimatisering så ger de ut böckerna med filmaffischen på. När Stardust kom på bio förra året (efter Neil Gaimans bok) ändrade de t o m titeln på boken. Eller rättare sagt, tidigare hade boken varit utgiven i sverige med titeln Stjärnstoft, nu gav de ut den på svenska med titeln Stardust, eftersom filmen hette så.. Med fult omslag och allt. Skäms!

Bokbabbel sa...

Huu, så fult omslag, det första var ju så häftigt med bloddropparna och allt!! Neej, ner för filmomslag!!

Martina sa...

Jag tycker dessutom att det är så pinsamt att köpa böcker med filmomslag, det är så "jag iddes inte läsa boken förrän filmen kom".

Erika sa...

Jo, som bekant: filmomslag är fulomslag. Den enda lösningen som konsument är nog att försöka bunkra upp med böckerna innan de går och blir film helt enkelt... Eftersom förlagen nu inte tar sitt ansvar, menar jag. Och nej - kan inte minnas ett enda fall där jag där filmomslaget skulle vara snyggare än originalet!

Jessica sa...

Ja! Jag stod inne i bokhandeln igår för att köpa mig ett nytt ex av sagda bok (ty mitt ex är utlånat, men till vem, mutter, mutter) men jag kunde inte. Det var helt omöjligt att ens ta ner den från hyllan. Fuuuult.

Bokbranschen verkar ju för övrigt hajjat det här med snygga utgåvor, så varför de gör så här är ett litet mysterium.

Anonym sa...

Håller helt och hållet med dig.

lazy sa...

Ett förslag jag fått på (det enda nånsin) filmomslag som faktiskt kanske funkar är Pullman, Northern lights/Golden compass. Men det är väl mest för att originalen var ganska fula i sig, och för att Iorek alltid är Iorek... Möjligen Ringen-omslaget med ringvålnaderna i Vattnadal?

Annars är det ju rent pinsamt att Förlagssystem skickar fula filmboken istället för prisvinnande originalboken i fallet Låt den rätte komma in. Å vad jag längtar efter filmen...

På det hela taget: folk som gör filmomslag på böcker - off with their heads!

Calliope sa...

Mm, Pullman är väl undantaget som bekräftar regeln. I det fallet var det ju rätt svårt att göra något osnyggare än det som redan fanns :)

Anonym sa...

Å, fy. Så hemskt. Varför inte maila förlagat och påpeka hur otroligt mycket fulare det är?

//JJ

Calliope sa...

För att jag tidigare haft samtal med representanter för nämnda förlag ang just omslag och konstaterat att vi absolut inte har samma smak. Då handlade det om ett i mitt tycke apfult, trist och intetsägande omslag till en deckare. Jag sade att det inte skulle sälja eftersom ingen ens skulle ta upp boken ur hyllan, men säljrepresentanten hävdade motsatsen. Intressant i sammanhanget är att boken fortfarande står kvar - vi har inte sålt ett enda ex...

Anonym sa...

Jag håller med dig, det är otroligt irriterande med filmomslag på böcker. Men det finns faktiskt EN bok vars filmomslag blev snyggare än det gamla originalet - Parfymen.

Calliope sa...

Mm, det kan jag nog hålla med om. Fast jag gillade faktiskt det gamla omslaget också - om än bilden mer än den mintgröna färgen :)