29 september, 2008

Nya lik i sydstaterna

Räddharig som jag är skulle jag bli ganska besviken om min blivande make köpte mig ett läskigt hus i bröllopspresent. Aurora Teagarden däremot blir jätteglad när det i The Julius House visar sig inte bara att hon får sin Martin Bartell utan också byns mest okända hus från vilket en hel familj försvann spårlöst några år tidigare. Lycklig och nygift börjar hon renovera. Samtidigt som hon väljer mattor och tapeter tänker hon också naturligtvis göra sin egen utredning om vart husets tidigare ägare tog vägen. Att de är döda är hon ganska säker på. Dessutom tror hon att de fortfarande befinner sig om inte i huset så åtminstone på tomten. Först smekmånad, sedan raskt vidare till likjakt i trädgården, typ.

Charlaine Harris skriver med andra ord lika twisted som vanligt. Me like. The Julius House är seriens fjärde del och man har hunnit lära känna både Aurora och de andra invånarna i Lawrencetown. Jag är otroligt förtjust i Harris skildring av sydstaterna; jag blir jättesugen på att åka dit. Det verkar vara en underbar blandning av tradtion och tröghet, om man säger så.

Själva mysteriet då? Tja, det är väl i så fall det enda jag är lite skeptisk till. Upplösningen är inte hundra procent trovärdig. Kanske är det också lite out of character att Aurora så lätt accepterar Martins mysko förflutna. Det hemska är att jag inte kan säga mer om någondera utan att förstöra för er som ännu inte läst boken. Jag vet ju att jag har lyckats förleda några av er till att läsa Aurora-böckerna, så skynda er att läsa The Julius House också! Jag vill diskutera! Och kanske ta en temaresa till södern.

**********************************************

Läs vad jag tyckte om seriens övriga delar här och här.

2 kommentarer:

Aidaho sa...

ok, ok, jag gör mitt bästa. Men det tog bokus nästan 3 veckor att skicka hem real murders till mig. tur nog hann den precis till att bli nerpackad och medtagen till hotelldöden i katrineholm.

Calliope sa...

Hotelldöden? Låter ruggigt...