05 februari, 2008

Ta extra ledigt för att läsa i sommar

Har just fått sommarkatalogen från Albert Bonniers. Den bekräftar misstanken jag hade när jag såg det halvljumma vårboksnumret av SVB; de stora förlagen sparar sina bästa titlar till sommarsäsongen. Under perioden maj-juli kommer till exempel både Mari Jungstedt, Leif GW Persson, Linda Olsson, Elsie Johansson, Denise Rudberg, Ann Cleeves och Minette Walters med nya böcker. Många att lägga till listan över böcker jag kommer sälja men knappast läsa själv, med andra ord.

Istället blir jag desto gladare av att se att det äntligen äntligen äntligen kommer en ny titel av Erik Fosnes Hansen - Lejonkvinnan ges ut i juni. Jag har väntat i åtta år! Ända sedan jag läste Berättelser om beskydd. När jag nämner den nu ser alla frågande ut; det verkar som att alla har glömt Fosnes Hansen. Tragiskt! Nå, i juni ska jag påminna alla. Tjata tills öronen trillar av (förutsatt att den är bra - men det utgår jag från).

Tror också att Audrey-flickorna av Monika Björk kan vara bra, förutsatt att den inte ballar ur och går under i tant-/smörträsket och blir en sån där "varm och härlig" bok. Jag springer åt andra hållet när det står "varm" utanpå böcker eller filmer.

Och så en debutant: Marcus Grahns Picasso valde också Kristinehamn. Den har försetts med en sån där typisk, intetsägande "jag vet ta mig tusan inte hur jag ska beskriva den här boken - hoppas det låter coolt om jag bara sätter några av ingredienserna på pränt"-text i katalogen. (Och här vill jag passa på att lägga in ett fy skäms Bonniers - den typen av texter har ni haft alldeles för många av i era senaste kataloger. Kom igen! Vi vill veta vad böckerna handlar om, inte lämnas att gissa själva.) Men kodorden "omanlig vänskap, osynkad tvåsamhet, transvestiter och Den Helvetes Jävligt Stora Kärleken" låter ändå skoj. Kan kanske vara något. Fast Marcus Grahn själv är född 1984, läser jag i bildtexten. Det borde vara förbjudet att bli publicerad när man är så ung. Förstår de inte att de ger oss andra ångest?? Skriver i Aftonbladet gör han också, läser jag...lyckad ung man uppenbarligen...kul att någon har något sorts karriär...inte alls bitter...ska nog sluta nu...

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, en sådan där ung och begåvad människa... Jobbigt. Jag föredrar att glädjas åt människor som debuterar i 90-årsåldern. Det ger lite hopp om att det fortfarande är möjligt att få en Lidnersk knäpp och plötsligt bli begåvad.