06 februari, 2008

Sweet penguin love

Kär i en litteraturnörd? Alltid lika hjälpsamma Penguin har ett idiotsäkert sätt att imponera:

Skriv något kärleksfullt, skicka det till Penguin senast den 12/2 och håll tummarna. Om pingvinfolket tycker att du besitter förmågan att sätta hjärtan i brand kommer ditt verk att publiceras på förlagets hemsida på Alla hjärtans dag. Dessutom skrivs den in snyggt i ett ex av poesisamlingen Penguin's Poems for Life som skickas hem till dig. Stilpoäng för den som fixar en sådan uppvaktning! Delta här.

För den kärleksträngtande ger pingvinerna även ut ännu en serie klassiker. Den här gången samlas allehanda böcker under rubriken Great Loves med matchande omslag. Fast jag är lite skeptisk, måste jag säga. Inte till böckerna, men till formgivningen. Det är alla möjliga sorters växter på framsidorna, men bilderna ser mer....döda ut. Som krukväxter i norrfönster i slutet på januari, typ. Inget som får mig att tindra romantiskt med ögonen. Särskilt obegriplig har stackars Nabokov blivit:
Eh? Romans? Sweet löööve? Nej, mer en torr pinne... Stilrent kanske, men jag får helt fel associationer... Men vad vet jag? Någonstans därute sitter det kanske en hel hög med folk som går igång på lätt böjda pinnar.


4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Jag gillar din blogg!

Tekoppen sa...

Synd att bara de som är bosatta i Storbritannien får medverka i tävlingen!

Calliope sa...

Tack Magix! Så glad jag blir :-D

Och Tekoppen, visst är det trist! Men det är en kul idé, eller hur? Vi får vänta på att något av de svenska förlagen tar efter.

Tekoppen sa...

Ja, det är en riktigt kul idé :-) Tråkigt i största allmänhet att det finns så finns så få litterära tävlingar i Sverige, med tanke på hur många skrivintresserade det finns.