11 februari, 2008

Poetry for Cats

Jag är ledig och läser poesi för katten. Han somnar men jag har ganska roligt.
Boken vi valt heter passande nog Poetry for Cats och är beställd ända från England. Allt för kissen.

Undertiteln är The Definitive Anthology of Distinguished Feline Verse och det är precis vad det handlar om. Med Henry Beards hjälp har en hel hoper berömda författares katter parafraserat sina ägares verk, korrekt återgivna med versmått och andemening intakta. Men innehållet har fått en mer kattig prägel. Här finns allt från Beocat och Kubla Kat till den fyrfota Poes The End of the Raven och Meow of Myself (ur Leaves of Catnip) av Whitmans behårade vän. Det är sjukt roligt, men också faktiskt en ganska imponerande prestation. Det kan inte ha varit alldeles enkelt att skriva om dikterna så att de passar i en kattocentrisk världsbild. Bland favoriterna finns Hamlets katt "To go outside, and there perhance to stay/Or to remain within: that is the question" och Ginsbergs Meowl "I saw the best kittens of my litter abandoned by humans,/feral delirious rabid/propelling themselves through the calico weeds in overgrown railyards, searching for a catnip hit".


Kort sagt, oumbärlig läsning för den kattägande litteraturvetaren. Bara illustrationerna gör boken värd att köpa. Beard har också skrivit några ytterligare böcker om/för katter: French for Cats och Advanced French for Exceptional Cats och French Poetry for Cats. Självklarheter för den engagerade, frankofile kattägaren.

6 kommentarer:

Anonym sa...

tack för bra boktips!

/Engagerad frankofil kattägare

http://lasdagboken.blogdns.com

Tekoppen sa...

Detta låter sjukt roligt! Tack för tipset - med alla exempel ger du verkligen en bild av bokens innehåll.

Calliope sa...

Alltid glad att kunna bidra :)

Country Girl sa...

Meow of myself ur Leaves of Catnip - det är ju helt briljant! Jag ska tipsa min katt med en gång!

Olivia sa...

Jag undrar om det är samme Henry Beard som skrev den fruktansvärt roliga "Latin for All Occasions", som min lilla latinklass (vi var bara åtta) på gymnasiet älskade.

Calliope sa...

jo, jag tror att det är samme Henry. Verkar vara en begåvad kille :)