05 februari, 2008

Ordinärtisdag med Obama

Långt borta i väster är det supertisdag; här hemma känns det påfallande mycket som ordinärtisdag. Jag jobbar kväll och kommer att ägna större delen av dagen åt min pocketavdelning, med att packa upp, fylla på och beställa. Fast blir det lugnt ikväll när jag har mitt kassapass funderar jag på att smyga åt mig lite amerikaniserad supertisdagstämning ändå, i form av Barack Obamas memoarer Min far hade en dröm. Vi fick läsex till butiken och trots att jag inte är så värst politiskt intresserad i vanliga fall, började jag bläddra i den på lunchen. Jag trodde att den som titeln antyder skulle innehålla mest smöriga plattityder, men det visade sig vara helt fel. Den var faktiskt långt mer välskriven och spännande än jag hade förväntat mig. Mycket bättre än det man vanligtvis hittar i genren, mer personlig och intressant än Hillarys bok som kom härom året. Ska man klaga på något är det väl i så fall att den inte har riktigt lika hög humorfaktor som George W Bushs små böcker i serien Bushisms... Tvärtom tror jag att amerikanerna den här gången minsann har fått sig en kandidat som både kan läsa och skriva. Kan vara kul som omväxling.

Inga kommentarer: