08 februari, 2008

Kultur med knugen

Enligt en undersökning som IKEA gjort är kvinnor intresserade av vad kungen har i sin bokhylla, medan männen helst skulle vilja glutta på titlarna som finns hemma hos Jan Guillou. Hm. Varför i hela fridens namn skulle kungens boksamling vara den mest intressanta? No offense kungen, men du är väl inte killen man förknippar med spännande litteratur? Jag tänker mig att utrymmet delas mellan jaktböcker och konstiga presentböcker på obegripliga språk som han fått av folk på statsbesök.

Marginellt intressantare skulle väl Guillous hylla vara, men jag är skeptisk. Jag skulle mycket hellre vilja titta i Jan Kjaerstads hylla. Tänker mig att vi skulle stå där och diskutera med varsitt glas vin och han skulle förklara djupa teorier och rita såna där roliga skisser som han gjorde i K-specialen. Det vore fint. Ska man välja enbart bland svenskarna tror jag det skulle vara kul att hälsa på hos Daniel Sjölin. Med vin där också. (Märks det att det är fredag och att jag börjat tänka på helgen? Näää...) Vems hylla vill du se?

Läs mer om IKEAs undersökning hos SVD.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag fick välja att titta in i någons bokhylla så skulle det absolut inte vara hos kungen, eller hos Jan.
Nej jag skulle ta mig över atlanten och stiga in i både Joan Didions hem och Joyce Carol Oates. Jag kan tänka mig att det finns otroligt mycket skatter där och så skulle jag få chans att prata med två av dom kvinnor jag beundrar mest. Det skulle var en dröm som jag bara måste drömma i natt, och visst lite vin i handen skulle nog lätta upp stämningen.

Calliope sa...

Oh ja, hos dem borde man kunna hitta hur mycket intressant som helst! Själv skulle jag i så fall också passa på att få en gratiskurs i effektivitet av Oates, så jag kunde lära mig hur man bär sig åt för att skriva romaner i hennes snabba tempo.

Spectatia sa...

Ja, inte kungens i alla fall. Misstänker att de som vill se den bokhyllan egentligen inte är så litteraturfokuserade.

Vilken bokhylla jag skulle vilja se? Förutsägbar som jag är svarar jag väl Philip Roths.

Anonym sa...

Jag avskyr bara tanken på kombinationen av alkohol, någon annan och min bokhylla. Även om det bara är ett glas vin.

//JJ

Mikael Holmström sa...

Jag vet att jag är förutsägbar, men självklart skulle jag också vilja kolla lite närmre i Kjærstads bokhylla. Med personlig guidning, förstås! :-P

Annars borde väl Alberto Manguel, David Lynch och, tja, Torgny Lindgren ha roliga bokhyllor. Om man får välja döda filosofer tar jag definitivt Henri Bergson och Martin Heidegger ;-)

När allt kommer omkring finns det väldigt många bokhyllor man skulle vilja kolla in...

Calliope sa...

Så många hyllor, så lite tid...
Jag skulle gärna haka på flera stycken av era förslag. fast jag skulle vara rädd för att hälsa på Torgny Lindgren - det känns som om han snarare skulle bjuda på pölsa än vin :)

Och Johan, allt drickande sker under strikt bevakning...ve den som spiller eller på något vis våldför sig på böckerna!