01 januari, 2008

2008 börjar med tysk kabaré

Precis som jag förutspådde igår börjar 2008 med lovord till Louise Welsh som jag läste ut inatt när de sista raketerna exploderat färdigt men jag fortfarande var för pigg för att sova. The Bullet Trick var precis så bra som jag förväntade mig.

Och nu när boken är slut kommer jag på mig själv med att sakna illusionisten William som det handlat om. Sjabbig men charmant, begåvad men bedagad liknar han mer Joe Labero gone dark än Voldemort men man kan inte annat än tycka om honom. Hans en gång så lovande karriär är ett minne blott och när vi först möter honom är han på ännu ett sunkigt uppdrag; han ska tillsammans med ett par strippor stå för underhållningen på en klubbfest för en polis som ska pensioneras. Men kvällen slutar med att han springer ut bakvägen med ett tjockt, väl förseglat kuvert i innerfickan. Kuvertet är stulet från polisen och dess innehåll är värt att mörda för; i efterhand får William veta att festen slutat med att två personer skjutits ihjäl.

William gömmer kuvertet och beger sig till Berlin, där han lyckats få jobb på en kabaré. Men knappt hinner han dit innan allt går snett igen; kvinnan han anställer som assistent tycks ha ett mörkt förflutet som ständigt gör sig påmint. Dessutom vill folk i England ha tillbaka kuvertet han stulit. Och mannen som Williams assistent bor hos vill att William ska arbeta för honom. Det finns stora summor att tjäna för en fingerfärdig man, säger han. Innan William vet ordet av är han indragen i en illusion långt farligare än något han tidigare gjort. Och vem är det egentligen som lurar vem?

The Bullet Trick är snyggt och effektivt skriven och spänningen byggs upp tills det inte kan annat än explodera. Finalen är kanske något mindre spektakulär och mer förutsägbar än jag hade önskat, men den fungerar ändå tillräckligt bra för att berättelsen om William ska få ett riktigt högt betyg. Ytterligare plus i kanten också för alla härligt dekadenta miljöer, såväl i Berlin som London och Glasgow. Mörkt, skitigt och farligt. Precis som vi gillar det!

Så 2008 började bra! När jag dessutom läste hos The Girl Least Likely att Siri Hustvedt kommer med en ny roman i vår, kändes det ännu bättre. Det ser ut att bli ett fint år.

3 kommentarer:

Marianne sa...

God fortsättning på det nya året!

Calliope sa...

Tack detsamma! Må många goda böcker komma i din väg 2008 :)

Mikael Holmström sa...

Gott nytt! Och som jag sa på annat håll - tack för ett finfint nyfött bloggår!

Spännande information där på slutet: Hustvedt?!? Hurra!