23 november, 2007

Det började med Norman och slutade med soffan

Jag gick ut med höga ambitioner - hade tänkt att fredagskvällen skulle inledas med K-special om Norman Mailer. Nivån sänktes snabbt när jag övertrött och hungrig drabbades av ett akut fnissanfall när stackars Norman dök upp i rutan. Har han alltid haft så stora öron? Eller har han liksom krypmt och öronen växt med åren? Det gick hur som helst inget vidare med den seriösa planen, så nu tänker jag busa med katten en stund så att han låter mig läsa i fred sedan.

Jag bar nämligen med mig en liten men finfin bokpåse från jobbet idag: Louise Welshs The Bullet Trick hade äntligen kommit och så Lian Hearns Vid hägerns skarpa skri. Smygläste början av Welsh redan när jag stod i kassan och det behövdes inte mer än ett par sidor för att övertyga mig om att den kommer vara bra. Känns skönt, med tanke på att jag haft en bedrövlig bokvecka i övrigt. Har börjat på inte mindre än tre olika titlar, men samtliga har skavt som sten i skon och jag har känt mig rastlös. Visst är det hemskt när man inte hittar något bra att läsa hur man än försöker? Men nu så! Jag ska göra te, plocka fram godis och sjunka ner med Welsh. Tänker mig något i stil med detta:

Inga kommentarer: